BKR-notering door fout van incassobureau: hoe kom je ervanaf?
Meneer Van Houte baalt: zijn hypotheekgesprek bij de bank gaat niet door omdat hij een notering bij Stichting BKR (Bureau Krediet Registratie) blijkt te hebben. Onterecht, volgens hem, want het incassobureau heeft zijn betaling te laat verwerkt. Waar moet hij aankloppen om van deze notering af te komen?
'We wilden een huis kopen en hadden daarom een afspraak gemaakt bij de bank', schrijft meneer Van Houte. 'Eén uur van tevoren belde die af, met de mededeling dat ik een negatieve BKR-registratie zou hebben.'
De oorzaak blijkt een rekening van KPN, waarvoor de provider ooit een incassobureau heeft ingeschakeld. Dat stuurde Van Houte op 27 maart 2019 een brief. 'Wij hebben op 3 april betaald. Die betaling heeft het incassobureau op 4 april ontvangen, maar pas op 22 mei verwerkt. Door die te late verwerking hebben wij nu een negatieve BKR-registratie.'
Van het kastje naar de muur
Van Houte belt met KPN en met Intrum. Die wijzen naar elkaar om het op te lossen. 'We worden van het kastje naar de muur gestuurd.' Bij welke van de twee moet hij nu écht zijn om de notering aan te passen?
'De kredietverstrekker zorgt er zelf voor dat de achterstand of de lening wordt geregistreerd,' aldus een woordvoerder van Stichting BKR. 'Deze zorgt er ook voor dat er eventueel iets in wordt aangepast. Incassobureaus kunnen dit ook zelf doen, maar alléén als ze zijn aangesloten bij BKR. Zij moeten hiervoor in het bezit zijn van een Wft-vergunning. In veel gevallen gebeurt het aanpassen vanuit de kredietverstrekker zelf: in dit geval de telecommaatschappij.'
Wft staat voor Wet op het financieel toezicht. Deze wet is bedoeld om consumenten te beschermen.
Wil je weten of, hoe en door welke instantie(s) je bij BKR geregistreerd staat, dan kun je dit kosteloos opvragen via de website van de stichting.
In het geval van meneer Van Houte staat daar inderdaad dat die codering door KPN is geplaatst. Wat kun je doen als je het, net als meneer Van Houte, niet eens bent met zo'n notering?
Probeer het eerst op te lossen met de kredietverstrekker
Ben je het niet eens met de BKR-codering, dan is de eerste stap om te proberen er met de kredietverstrekker uit te komen. Leg je klacht bij dat bedrijf of bij die instantie neer en vermeld daarbij op welke overeenkomst je klacht betrekking heeft, waarom je het niet eens bent met de registratie en hoe je wil dat de klacht wordt opgelost. Voeg ook alle relevante documenten toe: contracten, correspondentie et cetera, en een kopie van de BKR-registratie.
Komen jullie er samen niet uit en wil de kredietverstrekker de notering niet aanpassen? Dan heb je ook nog de mogelijkheid om naar de Geschillencommissie BKR te stappen. Dat kost vijftig euro, maar die krijg je terug als de commissie je in het gelijk stelt. Hiervoor kun je deze voorbeeldbrief aan de Geschillencommissie BKR gebruiken.
Lees meer over het bezwaar maken tegen je BKR-registratie in:
Stappenplan: Oneens met BKR-registratie
Tot slot: veel antwoorden op vragen die je misschien hebt over Stichting BKR en je eventuele registratie kun je vinden op de website van Stichting BKR.