Boete voor autofabrikant sjoemelsoftware
Autofabrikanten die met 'sjoemelsoftware' de daadwerkelijke uitstoot van schadelijke stoffen verbloemen, kunnen in de toekomst boetes tot 30.000 euro per voertuig opgelegd krijgen. De Europese Commissie krijgt de bevoegdheid zelf testen uit te voeren en zo nodig straffen uit te delen.
De EU-ministers verantwoordelijk voor de interne markt gaan hier maandag mee akkoord, is de verwachting. Duitsland heeft zich tegen het voorstel uitgesproken. Voor de definitieve regelgeving moet nog worden onderhandeld met het Europees Parlement.
Autofabrikanten manipuleerden uitstootcijfers
In september 2015 bleek dat Volkswagen met software de uitstootcijfers manipuleerde. Andere fabrikanten bleken er soortgelijke praktijken op na te houden. De Europese Commissie wil een einde aan dergelijke 'schokkende' fraudes. Betrouwbare controletesten zullen herhaling voorkomen, verzekerde de Maltese minister Chris Cardona, die het overleg voorzat. EU-industriecommissaris Elzbieta Bienkowska verwelkomde het akkoord.
De nationale keuringsorganisaties, in Nederland is dat de RDW, blijven hoofdverantwoordelijk voor de keuringen. Ze moeten wel strenger worden. In het voorstel worden enkele zwakke plekken in het toezichtssysteem weggenomen. Er wordt verder een 'forum' opgezet waar nationale autoriteiten informatie uitwisselen.
'Versterking goedkeuringssysteem is noodzakelijk'
Minister Henk Kamp van Economische Zaken zei dat versterking van het goedkeuringssysteem noodzakelijk is. Onder druk van landen met een grote auto-industrie is het voorstel afgezwakt. Volgens Kamp had het verder reikend kunnen zijn. 'We vinden dat er geen tijd te verliezen is.'
Alleen Europees toezicht kan een volgende 'dieselgate' voorkomen, zegt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66). 'Het moet afgelopen zijn met lidstaten die de andere kant opkijken en autofabrikanten beschermen.'
Europese Consumentenkoepel: 'Scherp het voorstel aan'
De Europese consumentenkoepel BEUC roept het parlement op het voorstel aan te scherpen. Automakers mogen autotesten nog altijd medefinancieren. Bovendien kan de Europese Commissie geen boetes opleggen als een lidstaat al een onbetekenende straf heeft uitgedeeld, aldus BEUC. Door de 'halfbakken maatregelen' bestaat het risico dat de hervorming van het toezicht uitloopt op een 'papieren tijger', vreest de organisatie.Lees ook: Problemen na software-update bij kwart van de gevallen
Bron: ANP