Bon is kwijt! Mag ik mijn aankoop nog ruilen?

fotor_2023-3-2_11_25_37.jpg

Als je teruggaat naar de winkel met een product waar je niet blij mee bent, wordt er vaak gevraagd om een bonnetje. Maar wat als je dat niet meer hebt? Moet je dan toch geholpen worden? Dat hangt er van af: er is een groot verschil tussen de situatie waarbij een product niet goed is of de situatie dat je spijt hebt van de aankoop.

Ruilen

Als je spijt hebt van een aanschaf en graag wilt ruilen of je geld terug wilt hebben, dan hoeft de winkel het product niet terug te nemen of te ruilen zonder bon. Ook niet als je wel op een andere manier kunt aantonen dat je het product daar hebt gekocht.

Ruilen of ‘geld terug’ is geen recht, maar een service. Dus zelfs met bon is de winkelier niet verplicht om te ruilen of geld terug te geven. Dit hangt af van het beleid van de winkel zelf. 

Product is kapot

Als je van je aanschaf af wilt omdat het artikel niet werkt, hapert of kapot is zonder dat je daar iets aan kon doen, dan is er sprake van een ‘ondeugdelijk product’. In dat geval kun je niet zonder bonnetje weggestuurd worden: je hebt recht op een deugdelijk product en dat vervalt niet als je geen bonnetje hebt. 

Maar let op: je moet wel bewijs kunnen overleggen waaruit blijkt dat je het product bij die winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld een betaalbewijs zijn als je hebt gepind. De afschrijving kan dan het bewijs zijn. Het is fijn als duidelijk vermeld staat om welk artikel (of artikelnummer) het gaat. 

Geen enkel bewijs

Als je helemaal geen bewijs hebt, dan hoeft de verkoper het product niet te repareren of te vervangen. Dat geldt ook als je een bonnetje hebt dat helemaal onleesbaar is geworden. 

Tip: maak daarom altijd een foto of een kopie van je bonnetje. Zo raak je het niet kwijt en blijft het altijd leesbaar.