Brussel geeft akkoord voor vluchten van en naar Lelystad Airport
De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat de NOS in handen heeft en online heeft gezet. De lidstaten zijn akkoord gegaan, blijkt uit de brief. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de vernieuwde luchthaven genomen.
De luchthaven in Lelystad, die vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, zou aanvankelijk al in 2020 open moeten gaan, maar dat moest mede door het uitblijven van toestemming uit Brussel worden uitgesteld.
Lees ook: Lelystad moet vakantievluchten van Schiphol overnemen
Reacties op groen licht Europese Commissie
Niet iedereen is blij met het besluit van de Europese Commissie. 'Het ziet er niet goed uit. Dit is slecht nieuws. Dit willen we niet. Het is verschrikkelijk en heel jammer dat deze hobbel genomen is', zegt Jaap Kloosterziel van Stichting Red de Veluwe tegen het NOS Radio 1 Journaal. De stichting verzet zich tegen de opening van Lelystad Airport en laagvliegroutes boven de Veluwe.
Het ministerie wil niet reageren op de inhoud van het document dat naar buiten is gekomen. 'We hebben het oordeel van de commissie nog niet', zegt een woordvoerder. 'De notificatieprocedure, die vertrouwelijk is loopt.' De Commissie publiceert voor eind september haar officiële besluit.
Nog niet alle problemen uit de weg
De tegenstanders van meer vluchten op Lelystad hebben de hoop gevestigd op andere problemen die nog moeten worden opgelost, zoals het stikstofprobleem. 'Er zijn nog meer hobbels die genomen moeten worden. Daar hebben we onze hoop op gevestigd. We hopen ook dat de Tweede Kamer kritisch gaat kijken naar wat dit te betekenen heeft. We gaan ervan uit dat de Kamer niet akkoord gaat met autonome groei, dus we moeten nog zien of het wel doorgaat', aldus Kloosterziel. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen ook dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen.
Lees ook: Nederlands stikstofbeleid is in strijd met Europese wetgeving
Het kabinet hoopt tegen de tijd dat officiele besluit van de Europese Commissie is gepubliceerd beter inzicht te hebben in de omvang en mogelijke oplossing voor het stikstofprobleem. Een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes doet daar momenteel onderzoek naar.
Hoe zal de verdelingsregel in zijn werk gaan?
Luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven krijgen voorrang op Lelystad, staat in de regeling. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. Dit is geldig tot een totaal van 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar volgt een evaluatie. Doel van deze verkeersverdelingsregel is ervoor te zorgen dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven.
Bron: ANP