Claim tegen NS om bomvolle treinen

ns_04.jpg

Consumentenclaim gaat mogelijk proberen een schadevergoeding los te krijgen bij de NS wegens de overvolle treinen.

De organisatie is gespecialiseerd in massaclaims en denkt een goede kans te maken, meldt BNR. Maandag werd bekend dat reizigersorganisatie Rover in november een recordaantal klachten heeft ontvangen over de volle treinen. Naar verwachting wordt dat alleen nog maar erger.

Algemene voorwaarden

Consumentenclaim wijst op de algemene voorwaarden van de NS. Daarin staat dat de NS een 'inspanningsverplichting' heeft om te zorgen voor zitplaats. 'Denk dat het tijd wordt voor een partij om dit een keertje aan te pakken en de rechter zich hierover uit te laten spreken', zegt directeur Stef Smit.

Schadevergoeding

Consumenten kunnen zich vanaf maandagmiddag melden. Als de NS niet aangeeft meer treinen in te zetten dan hebben ze volgens Smit recht op een schadevergoeding.Update 30 november, 15:12: Reactie NS

Een woordvoerder van NS liet weten dat het spoorbedrijf de claim 'met belangstelling' tegemoet ziet. 'NS spant zich in voldoende capaciteit te bieden, maar staan is niet altijd te voorkomen op korte stukken en zeker niet na storingen of iets dergelijks', stelde hij. 'Een vervoerbewijs geeft overigens geen recht op een zitplaats', voegde hij daaraan toe, in een verwijzing naar de algemene voorwaarden van de NS.Update 1 december, 11:11 uur: Veel aanmeldingen voor de NS-claim

Het loopt goed bij de actie die ConsumentenClaim is begonnen tegen overvolle treinen van de Nederlandse Spoorwegen. In een dag tijd hebben zich bijna 3750 mensen aangemeld voor de schadeclaim die de organisatie bij de NS gaat neerleggen, zei directeur Stef Smit dinsdagochtend tegen het ANP.

'Duizenden bezoekers hebben de website van de organisatie bekeken en ongeveer de helft daarvan heeft zich aangemeld', aldus Smit. Volgens hem moeten te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden.

Bron: ANP MediaWatch / BNR