'Compensatie telecomstoringen bij wet'

De Consumentenbond pleit voor wetgeving die telecomaanbieders verplicht compensatie uit te betalen na grote storingen. Dat maakte de organisatie bekend, naar aanleiding van de hardnekkige storing bij BlackBerry vorige week.

De regeling zou vergelijkbaar moeten zijn met die op de energiemarkt. 'Daar hebben elektriciteitsbedrijven een wettelijke plicht om consumenten te compenseren wanneer een storing op het elektriciteitsnetwerk langer dan een aantal uren duurt', aldus de bond.

De compensatie na een storing is nu volgens de Consumentenbond 'volstrekt willekeurig'. Consumenten krijgen soms wel en soms geen tegemoetkoming voor gebrekkige dienstverlening. De bond gaat bij de politiek aandringen voor een wettelijke regeling.

Research in Motion (RIM), de maker van BlackBerry, maakte maandag bekend dat zij hun klanten tegemoet komen door gratis applicaties beschikbaar te stellen met een waarde van ruim 100 dollar (krap 72 euro). Bovendien kunnen klanten een maand lang gebruikmaken van gratis technische ondersteuning.

Bron: ANP