Consument is klaar voor tv op z'n mobiel

Nederland is klaar voor tv op de mobiel. De helft van de Nederlanders weet al waar zij tv wil kijken: vooral onderweg en op vakantie. Nieuws, sport en series zijn daarbij favoriet, blijkt uit onderzoek van TNS Nipo.

Tv kijken op de mobiel is al mogelijk, maar het beeld hapert regelmatig en het is relatief duur. Slechts 1 procent van de Nederlanders wil er daarom nog maar aan. Dat is binnen een paar jaar anders. Vorige week berichtte Metro over een nieuwe technologie, waarmee een digitale tv-antenne ter grootte van een postzegel gemaakt kan worden. Deze is eenvoudig in te bouwen in mobiele telefoons en laptops. Met deze en andere nieuwe ontwikkelingen zal mobiel tv-kijken volgens analisten een grote vlucht nemen. Probleem is nog wel dat er niet één technische standaard is.

Het publiek is er in ieder geval klaar voor, blijkt uit de TNS Nipo-enquête, die is uitgevoerd onder negenduizend mensen en niet door een belanghebbende partij is bedacht. De helft van de mobiele kijkers wil nieuws op z'n mobiel, daarna volgen voetbal (bij mannen) en series en soaps (bij vrouwen). Dat kijkpatroon was eerder ook te zien bij de opkomst van media als radio, televisie en betaal-tv. Zo is betaaltelevisie in veel landen populair geworden door live-voetbal, en probeerden zowel John de Mol (Tien) als Rupert Murdoch (FOX) hun commerciële zenders met sport, series en films van de grond te krijgen.

Bron: Metro Nederland