'Consumenten gaan vaker online dagelijkse boodschappen bestellen'

dagelijkse-boodschappen-komende-jaren-vaker-online-besteld-161117.jpg

Consumenten zullen de komende jaren steeds vaker ook de dagelijkse boodschappen online gaan doen. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK onder ruim 5000 Nederlanders.

Momenteel blijven online-bestellingen bij supermarkten wat achter bij andere diensten en producten zoals consumentenelektronica, kleren, sport en telecom.

Een kwart van de uitgaven gebeurt online

Bijna een kwart van alles wat Nederlandse consumenten uitgeven aan producten en diensten gebeurt momenteel online. Van alle dagelijkse boodschappen wordt nu nog circa 3 procent online besteld. De verwachting is dat dit aandeel in 2022 uitkomt op circa 18 procent.

Ruimer aanbod

Reden voor consumenten om de dagelijkse boodschappen nu nog niet online te bestellen is onder meer het ruime aanbod van supermarkten in de buurt. Verder willen consumenten versproducten liever zelf uitkiezen, in plaats van dit over te laten aan de supermarktmedewerker. Circa een vijfde van de ondervraagden geeft bovendien de hoge bezorgkosten op als reden om boodschappen nog niet online te bestellen.

Bron: ANP