Consumenten steeds data-bewuster

Slechts de helft (53%) van de mensen vertrouwt bedrijven die hun data gebruiken. Bij de overheid is dat nog minder: 47 procent. Dat concludeert onderzoeker Steven van Belleghem in zijn wereldwijde onderzoek naar meningen over data.

Veel consumenten weten niet waar bedrijven hun data voor gebruiken of wat zij er in potentie mee kunnen doen. Uit het onderzoek blijkt dat er weinig voorstanders zijn van acties met data van bedrijven. De meeste consumenten hanteren dan ook het principe 'wait and see': ze geven zonder verdere vragen hun informatie uit en wachten af of zij hier gevolgen van ondervinden.Gepersonaliseerde informatie

Als bedrijven persoonsgegevens gebruiken, dan kunnen ze dat volgens consumenten het beste doen door informatie te personaliseren. 46 procent van de ondervraagden staat daar open voor. Slechts 30 procent van de Nederlanders wil dat bedrijven hun data gebruiken voor op hun afgestemde informatie. Inwoners van landen als Spanje, Singapore en België staan daar veel positiever tegenover.Meer databewust

Uit het onderzoek blijkt dat 76 procent van de mensen goed beseft dat een online beweging, bijvoorbeeld een aankoop, een spoor van data kan achterlaten. Daarom wordt 65 procent van de ondervraagden steeds voorzichtiger met het delen van persoonlijke gegevens. Iets meer dan de helft is bang om de totale privacy kwijt te raken.

Bron: Marketingfacts