Consumententip: App helpt reizigers met problemen
Ook op reis in het buitenland krijg je soms helaas met consumentenproblemen te maken. Wat zijn dan je rechten en plichten? En vooral: hoe maak je dat in een vreemde taal duidelijk aan de betreffende buschauffeur, hotel-uitbater of restauranteigenaar? Een nieuwe mobiele app biedt uitkomst.
'Ma chambre n'est pas conforme à ma réservation.'
'Mein Zimmer ist mangelhaft.'
'Tuva ei vasta kokkulepitule.'
Dit zijn slechts drie van de 24 beschikbare vertalingen van de zin 'Mijn kamer voldoet niet aan de verwachtingen'. Met een paar tikken op je smartphone- of tabletscherm kun je die tevoorschijn toveren in de nieuwe app van ECC-Net.
Dit Netwerk van Europese Consumentencentra heeft een mobiele app gelanceerd die reizigers in Europa moet helpen bij (vertaal)problemen. De applicatie vertelt je wat je rechten zijn en hoe je die duidelijk maakt in maar liefst 25 talen (de 23 officiële EU-talen plus Noors en IJslands).
De app biedt advies voor problemen met uiteenlopende zaken: aankoop in een winkel, autoverhuur, hotel, medische behandelingen en vervoer per vliegtuig, trein, bus en boot. Ook is er een sectie met nuttige informatie voor noodgevallen, en met belangrijke telefoonnummers en adresgegevens.
De app is gratis beschikbaar voor Android, iOS (Apple) en Windows Mobile, werkt op smartphones én tablets en functioneert bovendien offline om roamingkosten en connectieproblemen te vermijden.
Bron: MoneyTalk.be