Consumententip: Problemen digitale overheid

De Nationale Ombudsman heeft twee tips opgesteld voor als je problemen hebt met de digitale dienstverlening van de overheid. De problemen kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met het vastlopen van een website, het niet goed functioneren van een online formulier of het niet verwerken van een doorgegeven wijziging.

Vorige week kondigde de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in ons programma aan een onderzoek te starten naar de problemen bij de digitale overheid.

Het is uiteraard de verantwoordelijkheid van de overheid dat de digitale diensten werken. Wanneer je echter tóch tegen problemen aanloopt, is het handig de betreffende partij te kunnen laten zien waar het precies fout gaat.

Daarom heeft de Nationale Ombudsman deze twee tips voor je opgesteld:

1.    Houd een logboekje bij van alle contacten die je met de instantie hebt. Zo kan je altijd nakijken met wie je wanneer gesproken hebt, wat het onderwerp was en welke afspraken er zijn gemaakt. 

2.    Maak, op het moment dat je tegen een probleem aanloopt, een foto of printscreen (schermafbeelding) van het computerscherm en bewaar deze wanneer je er niet uitkomt. Je kan zo laten zien waar het probleem precies zat. 

Hier vind je een korte uitleg voor het maken van een printscreen. 

Voor gebruikers van een Apple computer:

Druk CMD + SHIFT + 3 tegelijkertijd in en laat vervolgens de toetsen los. Er is een printscreen gemaakt van het hele scherm. Nu staat de afbeelding op het bureaublad van je computer en kan je de afbeelding eventueel bewerken.

Voor gebruikers van een Windows computer:

Druk de Windows-logotoets of Fn-toets + PrtScn tegelijkertijd in en laat los. Er is nu een printscreen gemaakt. Deze is opgeslagen in de map ‘Schermopnamen’ in de map ‘Mijn Afbeeldingen’.

Radar wil samen met De Nationale Ombudsman in kaart brengen welke problemen met de digitale overheid er zijn. Vul hier de enquête in.