Consumententip: Verborgen kosten van vliegtickets
Als u een vlucht boekt, zijn er standaard veel bijkomende kosten. Aanbiedingen op websites moeten eerlijk het totaalbedrag noemen, maar dat gebeurt lang niet altijd...
In april 2007 werd in Nederland de Code Reisaanbiedingen ingevoerd. Hiermee verplichten onder andere reisbureaus en de luchtvaartbranche zich op basis van vrijwillige afspraken om in advertenties en op internet een all-in ticketprijs te noemen. Dus inclusief alle bij boeking bekende - en voor de klant onvermijdbare - bijkomende kosten, zoals belastingen, brandstoftoeslagen en veiligheidsheffingen.
De Europese Commissie heeft onderzoek gedaan naar websites die vakanties aanbieden en kwam tot de conclusie dat 1 op de 3 maatschappijen zich niet aan de regels houdt. Daarom heeft de EU een checklist gemaakt om de consument te helpen.
- Prijzen inclusief allesAlle onvermijdbare kosten, zoals vliegtax, luchthavenbelasting, toeslagen enzovoort moeten in de prijs inbegrepen zijn. Dus als er geadverteerd wordt met een vakantie naar Turkije voor 299 euro moeten hier alle onvermijdbare kosten in verwerkt zijn. Dit geldt niet voor administratiekosten en het calamiteitenfonds.
- Goedkope stoelenHet is verboden om met een stuntprijs te adverteren terwijl er (bijna) geen stoelen beschikbaar zijn voor deze stuntprijs.
- Extra kostenHet moet vanaf het begin duidelijk zijn dat u moet betalen om bagage mee te nemen of dat u moet betalen voor het betalen met een creditcard.
- Welke dagen?Een maatschappij moet duidelijk vermelden op welke dagen de speciale aanbieding gelden.
- Aangevinkte hokjesVolgens de Europese regels mogen bijvoorbeeld verzekeringen en bagage niet vooraf aangevinkt zijn op de site. De consument moet zelf de keuze kunnen maken.
Alle onvermijdbare kosten, zoals vliegtax, luchthavenbelasting, toeslagen enzovoort moeten in de prijs inbegrepen zijn. Dus als er geadverteerd wordt met een vakantie naar Turkije voor 299 euro moeten hier alle onvermijdbare kosten in verwerkt zijn. Dit geldt niet voor administratiekosten en het calamiteitenfonds.
Het is verboden om met een stuntprijs te adverteren terwijl er (bijna) geen stoelen beschikbaar zijn voor deze stuntprijs.
Het moet vanaf het begin duidelijk zijn dat u moet betalen om bagage mee te nemen of dat u moet betalen voor het betalen met een creditcard.
Een maatschappij moet duidelijk vermelden op welke dagen de speciale aanbieding gelden.
Volgens de Europese regels mogen bijvoorbeeld verzekeringen en bagage niet vooraf aangevinkt zijn op de site. De consument moet zelf de keuze kunnen maken.
Bekijk onze uitzending over verborgen kosten van vliegtickets (13 april 2010).
Bekijk de volledige checklist. Deze is in het Engels.