Cryptoreclames totaal niet gebonden aan regelgeving

Ineens zie je ze overal: cryptoreclames. Langs de snelweg, op treinstations en in het voetbalstadion verschijnen marketingcampagnes. Voor traditioneel beleggen gelden strenge reclameregels; voor crypto niet.

Het aantal crypto-gerelateerde advertenties is de afgelopen jaren flink toegenomen. Maar liefst 33.000 reclame-uitingen voor crypto waren afgelopen jaar te zien op radio en televisie, dat waren er in 2017 nog zo’n 5.300, meldt NRC. Crypto is in korte tijd niet meer weg te denken uit het voetbalstadion. Vrijwel alle grote clubs in de Eredivisie hebben een sponsorovereenkomst gesloten met een cryptobedrijf.

Eerdere aandacht voor cryptomunten

Het begon allemaal met de Bitcoin, maar inmiddels zijn er duizenden cryptovaluta. En die zijn niet allemaal even betrouwbaar. Radar besteedde in september 2021 aandacht aan de controversiële cryptomunt Xpose, waar ex-Ajaxdirecteur Marc Overmars werkzaam voor was. Ook lieten we zien hoe makkelijk het is om een eigen cryptomunt te maken.

FC Twente en cryptomunt Floki

In december 2021 ging FC Twente een sponsordeal aan met de cryptomunt Floki. De zogenoemde ‘memecoin’ is vernoemd naar de hond van Elon Musk. ‘Het is bijzonder dat voetbalclubs dit doen, omdat ze hiermee hun supporters risico laten lopen’, zegt BNR-journalist Aaron Loupatty. 

Bij FC Groningen ging een crypto-sponsordeal al eerder mis. Het cryptobedrijf IQONIQ zou voor de voetbalploeg een fanplatform oprichten. Dit kwam er echter nooit van en inmiddels is het cryptobedrijf failliet. De voetbalclub laat aan Radar weten dat de overeenkomst niet crypto-gerelateerd zou zijn. ‘Wat wij ook aan de andere media hebben proberen duidelijk te maken is dat ons partnership zat op fan-engagement (unieke content), gemaakt door het mediateam van FC Groningen en niet op crypto’, laat een woordvoerder van FC Groningen weten.

Klachten over cryptomunt als partner

Bij de Reclame Code Commissie zijn klachten binnengekomen over een bericht op de website van FC Twente, waarin bekend wordt gemaakt dat Floki de nieuwe partner is van de voetbalclub. Onderdeel van de klacht is dat FC Twente haar supporters niet wijst op de risico’s die verbonden zijn aan het beleggen in cryptomunten. De klacht is afgewezen, omdat crypto’s in de regel niet worden aangemerkt als financiële producten of diensten, en ze daarom buiten de reikwijdte van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten vallen. 

Lees hier de schriftelijke reactie van FC Twente

Reclames voor crypto niet gebonden aan regels

Doordat crypto niet wordt gereguleerd, hoeven reclames voor crypto niet te voldoen aan de strenge regels die gelden voor beleggingsreclames. Zo was de reclamecampagne van de cryptomunt Floki eind vorig jaar te zien op trams van de RET, GVB en op NS-stations, zonder waarschuwing voor de risico’s. ‘Ze gebruiken bijzondere teksten als ‘missed Bitcoin, buy Floki’ en daarmee spelen ze echt in op het gevoel van fear of missing out’ onder vooral jongeren’ zegt Loupatty.

De RET laat in een officiële reactie weten: 'Wij volgen in ons beleid de Reclame Code Commissie. Daarnaast staan we geen uitingen toe met naaktbeelden, seks, drugs en - een heel andere categorie - van politieke partijen.'

Strengere handhaving in andere landen

De reclamecampagne voor Floki was ook in het Verenigd Koninkrijk te zien. Juist om deze teksten besloot de Britse reclamewaakhond, de Advertising Standards Authority (ASA),  dat de campagne verboden was en moest stoppen. 

In Spanje gelden sinds februari 2022 strengere regels voor crypto-advertenties. Advertenties die meer dan 100.000 mensen moeten bereiken, worden van tevoren gecontroleerd door de Comisión Nacional del Mercado de Valores, oftewel de Spaanse Autoriteit Financiële Markten (AFM). De publicatie moet minstens tien dagen van tevoren worden aangemeld en indien dit niet gebeurt dan volgt een boete die kan oplopen tot 300.000 euro. Ook is het verplicht om de risico’s van het investeren in cryptovaluta te vermelden. Deze regels gelden ook voor influencers die cryptovaluta promoten.

Europese regelgeving vanaf 2024

Vanaf 2024 treedt Europese regelgeving voor crypto in werking. Over de exacte invulling vinden momenteel onderhandelingen plaats in Brussel. Onderdeel van deze regelgeving zijn de reclameregels voor crypto. Het ministerie van Financiën laat aan Radar weten te willen wachten op deze Europese regelgeving. 

‘Financiën heeft zorgen over de populariteit van crypto’s. Er wordt daarom voor de korte termijn vooral ingezet op het beter bereiken van groepen als jongeren om hen te waarschuwen voor de risico’s van crypto’s. De AFM geeft waarschuwingen af, spreekt met influencers, heeft in de week van het geld gastlessen aan jongeren gegeven en houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.’

Lees hier de volledige reactie van het ministerie van Financiën

De AFM laat Radar weten de ontwikkelingen en praktijken in de markt van crypto’s actief te monitoren.

‘Per EU-lidstaat kan verschillen of er, vooruitlopend op de inwerkingtreding van MICA, wetgeving is ingevoerd die reclames voor crypto’s aan banden legt. Dat is ter beslissing aan de wetgever, niet aan de AFM.’

Lees hier de volledige reactie van de Autoriteit Financiële Markten

Forumreacties

39
  • Door Radar

Ineens zie je ze overal: cryptoreclames. Langs de snelweg, op treinstations en in het voetbalstadion verschijnen marketingcampagnes. Voor traditioneel beleggen gelden strenge reclameregels; voor crypto niet. En dat terwijl crypto heel wat risico's met zich meebrengt. Je kunt er namelijk ook veel geld mee verliezen en dát staat niet in die aantrekkelijke reclames. Heb jij al geïnvesteerd in crypto? Ben je dan bewust van de risico's. Maandag 11 april werd dit onderwerp behandeld in onze uitzending. Je kunt het hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/deze-cryptomunt-maakt-jou-volgend-jaar-miljonair/

  • Door Lady1234

Mensen willen nu eenmaal graag beduveld worden.

  • Door PeterPeters1966

Het hele idee achter cryptos is juist dat er niets gereguleerd is. Dat wordt immers door een overheid of een ander overkoepelend orgaan gedaan en die zijn evil volgens de crypto-aanhangers. In hun gedachtengang zijn overheden en centrale banken er alleen maar om burgers te onderdrukken.