De all season band: goed idee, of niet?

all season banden.jpg

De vierseizoenenband, ook wel bekend als de all season band, is in opmars. Veel mensen ruilen hun zomer- en winterbanden in voor deze hybride variant. Twee keer per jaar banden wisselen behoort hiermee tot het verleden. De vraag is: zijn vierseizoenenbanden voor iedereen even geschikt?

Voordelen van all season band

Wie vierseizoenenbanden heeft, bespaart zichzelf tijd en geld. Banden wisselen hoeft immers niet meer en je hoeft dus ook geen twee sets banden meer te hebben. De kosten- en tijdbesparing is natuurlijk een aantrekkelijk argument om te kiezen voor deze all season banden. 

Ook qua veiligheid hebben deze banden voordelen. 
In de winter zijn ze zeker veiliger dan zomerbanden, maar bij gladheid en flinke sneeuwbuien is het wel zaak dat de bandenset van een goede kwaliteit is. In de zomer bieden de meeste hybride banden een goede oplossing, als je niet zoveel kilometers maakt.

Nadelen van vierseizoenebanden

Een veelgehoord nadeel van vierseizoenenbanden is dat ze doorgaans sneller slijten. Gemiddeld gaan deze banden tot 10 procent minder lang mee dan reguliere banden. Met een standaard bandenset kun je ongeveer 60.000 kilometer rijden, terwijl dit met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer is. Ook hier speelt kwaliteit een rol.

Hoewel vierseizoenenbanden in de winter beter presteren dan zomerbanden, zijn de meeste niet zo goed als echte winterbanden. Winterbanden zijn namelijk speciaal ontworpen voor koude, natte, ijzige en besneeuwde omstandigheden, terwijl vierseizoenenbanden een compromis bieden tussen verschillende weersomstandigheden.

Controleer het kwaliteitssymbool

In landen waar winterbanden verplicht zijn, worden oudere vierseizoenenbanden lang niet allemaal geaccepteerd. Je mag er alleen rijden met banden die zijn voorzien van het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) Alpine-symbool, ook wel het sneeuwvloksymbool genoemd. Dit is een kwaliteitsindicatie voor de wintereigenschappen van de band.

Sinds 1 januari 2018 is dit logo verplicht in populaire wintersportlanden zoals Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland. Eerder was het M+S-symbool voldoende, maar inmiddels zijn de wetten haangescherpt, en moet de band dus het sneeuwvloksymbool hebben. Banden zonder het symbool kunnen bij extreem winterweer minder grip bieden dan winterbanden.

Overgangsperiode sneeuwvlok-symbool

Er is momenteel nog een overgangsperiode die loopt tot 30 september 2024. Als je kunt aantonen dat je banden met M+S-markering zijn gekocht vóór 1 januari 2018, hoef je ze niet direct te vervangen. Je kunt dit controleren door te kijken naar de DOT-code op de band. Uit de laatste vier cijfers kun je opmaken wanneer de band is geproduceerd. Bijvoorbeeld: ‘3219’ betekent week 32 van 2019. Alle vierseizoenen- winterbanden die vanaf 1 januari 2018 worden gekocht, moeten voorzien zijn van het het sneeuwvloksymbool.

En hoe veilig zijn ze in de zomer?

Ook ‘s zomers delft de vierseizoenenband meestal het onderspit tegen de gewone zomerband. Door het speciale rubbermengsel waarvan de meeste zijn gemaakt, slijten ze sneller dan zomerbanden. Hierdoor ligt het brandstofverbruik hoger dan wanneer je met zomerbanden rijdt.

Op de hoogte blijven van nieuws over auto's, fietsen of openbaar vervoer? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief

Bronnen: ANWB.nl, autoweek.nl