De 'bizarre en onrechtmatige' werkwijze van glasvezelbedrijf Open Dutch Fiber

Consumentenprogramma Radar meldt klachten te ontvangen over Open Dutch Fiber, een van de drie grote aanbieders (naast KPN en Delta Fiber) die strijden om de Nederlandse glasvezelmarkt. De klachten gaan over opdringerige medewerkers die herhaaldelijk op dezelfde adressen verschijnen. Het zou zelfs zo ver gaan dat ze ongevraagd en zonder toestemming voortuinen opentrekken om de glasvezelverbinding alvast tot aan de voordeur te leggen, met het uiteindelijke doel om mensen een abonnement aan te bieden.
Aanleg zonder toestemming
Radar sprak mensen die vertelden dat medewerkers van Open Dutch Fiber opdringerig en dwingend aan de deur verschenen. Met verbazing troffen sommige mensen hun voortuin aan; zonder toestemming werd op eigen terrein gegraven om een glasvezelkabel aan te leggen. Bewoners werden niet geïnformeerd over deze werkzaamheden. Er is dan ook niet om toestemming gevraagd, vertellen de gedupeerden aan Radar.
Voortuinen vernield
Wanneer de gedupeerden vragen wat deze werklui in hun voortuin komen doen, wordt hen verteld dat ze een glasvezelverbinding komen aanleggen en dat dit ‘moet’. De werklui weigeren in eerste instantie om hun werkzaamheden stil te leggen. Pas na veel aandringen van de bewoners stoppen ze met tegenzin hun werkzaamheden.
Planten en struiken zijn dan al vernield en voortuinen zijn overhoop gehaald. De stoepjes werden vervolgens snel en slordig dichtgemaakt en daarna verlieten de werklui de privéterreinen. De bewoners waren ontevreden over hoe de werklui hun voortuin hebben achtergelaten.
Radar sprak advocaat consumentenrecht Caspar Janssens en die noemde dit soort praktijken ‘bizar en onrechtmatig’.
Wat moet ik doen als een glasvezelbedrijf voor mijn deur staat?
Het is niet verplicht om een glasvezelverbinding in je huis aan te leggen. Je mag weigeren en dan mag het glasvezelbedrijf niet gaan werken in je voortuin. Glasvezel biedt echter veel voordelen; het zorgt voor stabieler en sneller internet. Daarnaast is het minder storingsgevoelig en kan het veel hogere internetsnelheden aan dan het oude kopernetwerk. Uiteindelijk zal iedereen in Nederland daarom overgaan op glasvezel. KPN heeft in gebieden waar huishoudens op glasvezel zijn aangesloten al het kopernetwerk uitgeschakeld. Daar kan je dus alleen nog via een glasvezelaansluiting een vaste internetverbinding krijgen.
Telecomexpert Taco Jelgersma zegt: "je moet niks, dus je bent niet verplicht om mee te werken. Je kan met je huidige aansluiting nog wel jaren vooruit. Maar toch zou ik adviseren een glasvezelkastje in de meterkast te laten plaatsen, omdat je in de toekomst daar profijt van hebt. Je hebt namelijk dan meer keuze wat betreft internetaanbieders. Uiteraard moeten glasvezelbedrijven wel netjes communiceren en vragen om toestemming. Als ze vervolgens aan het werk gaan dan moeten ze ook alles weer netjes achterlaten."
Waarom gaat Open Dutch Fiber zo te werk?
Volgens telecomexpert Taco Jelgersma zijn de glasvezelaanbieders in een race met elkaar. “Wie legt als eerste zijn glasvezelnetwerk aan? Dat is de reden waarom de aanbieders zo agressief te werk gaan. Ze willen uiteindelijk de grootste aanbieder worden. Het doel is om zo veel mogelijk mensen op hun netwerk te krijgen, want anders kan een aanbieder zijn glasvezelnetwerk niet rendabel maken.”
“Uit diverse onderzoeken blijkt dat uiteindelijk maar twee aanbieders overblijven. Dat komt omdat een aanbieder minimaal 35 tot 40 procent van zijn netwerk daadwerkelijk moet gebruiken en dus afsluiten bij mensen thuis. Maar een totale markt van 120 procent bestaat natuurlijk niet.”
Het is dus vechten voor elke klant en daarom halen glasvezelaanbieders alles uit de kast. De drempel moet zo laag mogelijk worden om een abonnement bij hen af te sluiten en daarom leggen ze alvast glasvezel tot aan mensen hun voordeur. Het is dan nog maar een kleine moeite om de verbinding door te trekken tot de meterkast.