Dikke voldoendes voor Nederlandse supermarkt

Consumenten geven dikke voldoendes aan Nederlandse supermarkten. Radar onderzocht hoe tevreden het Testpanel is met de supermarkt waar zij hun boodschappen halen.

Ruim 52.000 mensen vulden de enquête in en gaven aan hoe super zij hun super vinden.

Het panel brengt gemiddeld maar één keer per week een bezoek aan de supermarkt en doet dat het liefst op vrijdagochtend. Zondag blijkt daarentegen de minst populaire dag om naar de supermarkt te gaan. Gemiddeld wordt er tijdens een bezoek 85,97 euro uitgegeven.

De keuze voor een supermarkt wordt vooral gebaseerd op (aantrekkelijke) prijzen. Voor maar liefst 43 procent is dit de belangrijkste reden een supermarkt te kiezen, gevolgd door de locatie (dichtbij werk of woning) en het assortiment van de supermarkt.Afbeelding: Belangrijkste reden om supermarkt te bezoeken.

Meeste boodschappen bij AH gehaald

Ruim 70 procent van het Testpanel heeft het afgelopen jaar bij de Albert Heijn boodschappen gehaald. Ook Lidl en Aldi zijn populair: respectievelijk 63 procent en 49 procent deed hier boodschappen.Jumbo hoogste algemeen rapportcijfer

De Jumbo haalt het hoogste algemeen rapportcijfer (7,54). Ook heeft de Jumbo de beste klantenservice volgens het Testpanel. Het assortiment wordt met een 7,8  beoordeeld; het interieur met een 7,5. Supermarkt Hoogvliet behaalt een verrassende tweede plek qua algemeen oordeel. Gemiddeld worden zij met een 7,52 beoordeeld. Op alle andere onderdelen scoren zij daarentegen middelmatig.Afbeelding: Gemiddeld algemeen rapportcijfer van supermarkten

AH beste interieur en assortiment

De Albert Heijn scoort de beste cijfers voor hun interieur (7,6) en het assortiment (7,9). Het algemeen rapportcijfer is een 7,49 en daarmee staan de supermarkt op de derde plaats. Een mogelijke verklaring is dat prijzen de belangrijkste rol spelen in de keuze voor een supermarkt en het panel de Albert Heijn juist daarvoor één van de laagste cijfers (6,4) geeft.Lidl en Aldi populair om prijzen

De Lidl en Aldi scoren het slechtst op gebied van interieur, assortiment en klantenservice. In lijn der verwachting behalen deze prijsvechters wel hoge cijfers voor de prijzen en aanbiedingen in de supermarkt. Lidl haalt een 7,9; de Aldi 7,5.Tekst: TROS Radar

Afbeeldingen: Infogr.am


Over dit onderzoek


Aan het onderzoek deden 52.691 leden van Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 12 en 19 februari 2014. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 150.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De resultaten worden gebruikt in het tv-programma Radar en/of de website trosradar.nl


Afbeeldingen: Infogr.am

Over dit onderzoek

Aan het onderzoek deden 52.691 leden van Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 12 en 19 februari 2014. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 150.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De resultaten worden gebruikt in het tv-programma Radar en/of de website trosradar.nl