Dit zijn je rechten als een bedrijf je online bestelling niet kan leveren

29052020 webshop.jpg

Skeelers die wel op voorraad zijn volgens de webshop, maar uiteindelijk niet kunnen worden geleverd. Of een bestelling die weken op zich laat wachten. De coronacrisis is een moeilijke periode, maar dat wil niet zeggen dat je als consument geen rechten hebt als je online iets bestelt. 

Het Juridisch Loket meldt dat een bedrijf ook tijdens de uitbraak van het coronavirus je bestelling moet leveren binnen de afgesproken tijd.

Je moet worden ingelicht over lange(re) levertijden

Je moet ten eerste dan ook duidelijk worden ingelicht over langere levertijden en daar houden niet alle bedrijven zich aan. Webwinkel Grandado werd begin deze maand namelijk op de vingers getikt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), nadat consumenten klaagden dat zij hun bestelling veel te laat kregen. De webshop levert onder andere gadgets en elektronica uit China, waardoor ze een extra lange levertijd hebben tijdens de coronacrisis. Dit werd echter niet op de site aangegeven. Grandado heeft de informatie over de levertijden na tussenkomst van de ACM aangepast.

Recht op ontbinding bij langere levertijd

De autoriteit meldt dat je bij een online bestelling die niet binnen de afgesproken vaste tijd of datum wordt geleverd, de aankoop mag ontbinden. 'Je hebt dan recht op je geld terug. Daarnaast heb je bij online bestellingen ook veertien dagen bedenktijd. Binnen de bedenktijd kunt je je aankoop ongedaan maken. De verkoper moet je dan binnen veertien dagen je geld teruggeven.'

Verwachte of vermoedelijke levertijd

Let op: het bovenstaande geldt voor een vaste levertijd of vaste leverdatum. Als er een 'verwachte levertijd' is afgesproken, zoals bijvoorbeeld een levering van je bank na vijf weken of binnen een week, dan dien je de verkoper eerst extra tijd te geven om het product alsnog nog te leveren. 'Bij meubels bijvoorbeeld is vier weken extra tijd best redelijk. Bij een boek zal dit meestal een kortere termijn zijn', meldt de ACM. 

De autoriteit vervolgt dat het van belang is dat je het bedrijf schritfelijk op per e-mail laat weten hoeveel tijd je geeft om het product alsnog te leveren. Als je daarna het product nog steeds niet hebt ontvangen, mag je de koopovereenkomst ontbinden. Als je een deel vooruit hebt betaald, dient het bedrijf je dit geld terug te geven.

Geen levertijd afgesproken?

Als er geen datum of tijd is afgesproken, moet het bedrijf het product binnen de wettelijke levertijd van dertig dagen leveren. Als het bedrijf zich hier niet aan houdt, moet je de verkoper eerst extra tijd geven (schritfelijk op per e-mail). Als ook dit niet wordt nageleefd, mag je de overeenkomst ontbinden.

Geen recht op schadevergoeding, wel je geld terug

Als een bedrijf je bestelling niet kan leveren door het coronavirus is er sprake van overmacht. 'Je hebt dan recht om je geld terug te krijgen, maar je hebt geen recht op een schadevergoeding', aldus het Juridisch Loket.

Maar wat als het bedrijf failliet gaat?

Als het bedrijf failliet gaat, kun je je bij de curator melden als schuldeiser. Deze persoon is door de rechter aangewezen om de bezittingen bij faillissement te beheren. Je kunt deze brief van het Juridisch Loket gebruiken om ten eerste na te gaan of de overeenkomst nog wordt nagekomen. Als dit niet lukt, kun je soms (een deel van) je geld terugkrijgen.

Weet wel dat crediteuren vaak niet meer betaald worden bij een faillissement, omdat er onvoldoende activa is om álle crediteuren te betalen. De Belastingdienst en overige preferente schuldeisers kunnen zich daarnaast met voorrang verhalen op opbrengst van de inventaris van het bedrijf. De vorderingen die tijdens het faillissement zijn ontstaan, moeten als eerste worden betaald. Ten slotte worden, indien mogelijk, 'gewone' crediteuren uitbetaald.

Zie hier de stappen die je kunt doorlopen:

  • Controleer of het bedrijf is aangesloten bij een garantiefonds. Je kunt je dan daar melden.
  • Als er geen garantiefonds is, kun je in het Insolventieregister van de rechtbank zien wie de curator is van het desbetreffende bedrijf.
  • Vervolgens kun je een aangetekende brief schrijven aan de curator (zie voorbeeldbrief).
  • Houd er rekening mee dat het even kan duren voordat het faillissement is afgewikkeld.

Als je met een creditcard met aflevergarantie hebt betaald, kun je je geld waarschijnlijk terugkrijgen als het product niet is geleverd. Neem hiervoor contact op met je creditcardmaatschappij.

Bedrijf houdt zich niet aan de regels?

Als een bedrijf zich niet aan de regels houdt, kun je dit melden bij het consumentenloket van de ACM. 'Je melding helpt ons dan om te zien waar wij iets aan moeten doen', aldus de autoriteit.