Duurzaam beleggen? Laat je niet misleiden

Duurzaam beleggen blijkt populair in Nederland. Zelfs als dit een hoger risico of lager rendement met zich meebrengt. Maar of elke investering daadwerkelijk zo duurzaam is als op het eerste oog het geval lijkt, is nog maar de vraag.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) deed onderzoek naar duurzaam beleggen onder particulieren. Omdat het aanbod aan duurzame beleggingsproducten steeds groter wordt, benadrukt de AFM het belang van toezicht op deze specifieke markt. De autoriteit waarschuwt namelijk voor greenwashing: aanbieders die hun producten duurzamer laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Waar moet je op letten als je duurzaam wilt beleggen? En hoe kun je voorkomen dat je misleid wordt door greenwashing? Radar spreekt met Guy Puylaert van de AFM, die onderzoek deed naar de duurzame beleggingsmarkt.
'Bepaal voor jezelf wat jij duurzaam vindt'
Duurzaamheid is een breed begrip en iedereen geeft er een andere invulling aan. Puylaert legt uit dat dit doorwerkt in het spectrum van duurzame beleggingen. 'Het verschilt van aanbieders die alleen bepaalde investeringen uitsluiten, zoals de tabaksindustrie, tot aanbieders die duurzame impact tot hoofddoel maken.'
Omdat zowel aanbieders als consumenten verschillende opvattingen hebben over wat duurzaamheid is, valt er niet in algemene termen te zeggen wat nou echt een duurzame belegging is. 'Bepaal dus eerst voor jezelf wat jij duurzaam vindt en ga dan pas op zoek naar beleggingen die aanbieden wat daarbij past', adviseert Puylaert.
Wees kritisch op duurzaamheidsclaims
Als je iets gevonden hebt wat bij je wensen lijkt te passen, is het van belang om kritisch te zijn op duurzaamheidsclaims. Dit blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan.
'Probeer vooral net even wat verder te kijken dan de advertenties en marketingverhalen', zegt Puylaert. Hij legt uit dat je als consument altijd goed geïnformeerd moet worden voordat je een product afsluit. 'Met deze informatie kun je zien waar precies in wordt belegd en welke investeringen juist worden uitgesloten. Kijk of dit nog steeds in lijn staat met je wensen.'
Heb je het idee dat een product duurzamer lijkt dan dat het is? Dan kun je volgens Puylaert eerst proberen verhaal te halen bij desbetreffende aanbieder. Vraag of ze kunnen uitleggen wat hun product dan zo duurzaam maakt. 'En als je echt het idee hebt dat iets niet juist is en dat je verkeerd bent geïnformeerd, dan is dat altijd een signaal waar wij bij de AFM van willen horen.’
Positieve kanten kunnen de negatieve verbloemen
Puylaert legt uit dat duurzaamheid bij financiële producten mogelijk kan afleiden van andere belangrijke aspecten. 'De meeste consumenten vinden duurzaamheid een positief iets. Maar let bij financiële producten ook altijd op eventuele nadelen, zoals een hoger risico of extra kosten.'
Bekijk dus ook de rest van de details van de belegging goed, los van het thema duurzaamheid. 'En lijkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.'
Strakkere wetgeving op komst
Aanstaande wetgeving moet het voor consumenten makkelijker maken om een weloverwogen duurzame beleggingskeuze te maken. 'Vanaf volgend jaar moeten financiële aanbieders een stuk transparanter zijn over hun duurzaamheidsclaims. Dit gaat meer handvatten bieden voor consumenten om een weloverwogen duurzame keus te maken', vertelt Puylaert over een Europese wet die vanaf maart 2021 gefaseerd in gaat.
Ook wordt er op Europees niveau gewerkt aan een gemeenschappelijke definitie van duurzaamheid, zodat nog duidelijker is wat het inhoudt als een bedrijf dit claimt te zijn.