background branding

Ed (66) betaalde duizenden euro’s voor niet geleverde deuren: 'Het geld kwam uit een erfenis'

Ed_foto_radar_jan_duurzaam.jpg

In januari bestelden Ed (66) en zijn partner voor een totaalbedrag van 4680 euro twee kunststofdeuren bij het bedrijf Jan Duurzaam. Het was de bedoeling dat deze deuren op 7 juli geïnstalleerd zouden worden bij hun woning in Paterswolde. Helaas wijst alles erop dat dit nooit gaat gebeuren…

Partij leek betrouwbaar

Om de juiste partij te kiezen voor de installatie van de kunststofdeuren, nodigen Ed en zijn partner drie bedrijven uit. Eén daarvan is Jan Duurzaam. ‘’Hun verhaal was het meest overtuigend, ook financieel gezien. Ook waren er op dat moment weinig negatieve recensies online, waardoor het allemaal betrouwbaar leek.’’

Grote som geld overgemaakt

Nadat het koppel besluit in zee te gaan met Jan Duurzaam, worden op 21 januari en 3 mei aanbetalingen gedaan van in totaal 4140 euro (bewijs ingezien door redactie). Een snelle rekensom laat zien dat met een laatste betaling van 540 euro het eerder genoemde totaalbedrag zou worden bereikt. 

Bedrijf is ‘bijna’ failliet, extra som moet worden betaald

Toch krijgt de familie op 16 juni jongstleden een onverwachts telefoontje. Hierin laat het bedrijf weten dat ze ‘bijna failliet’ zijn en de kunststofdeuren niet meer kunnen worden geleverd voor het bedrag dat eerder is afgesproken. Wel komt het bedrijf met een andere constructie die - je raadt het al - wel wat duurder uitvalt.

Het voorstel is als volgt: Ed en zijn partner betalen 1600 euro bovenop de eerder afgesproken prijs. Op die manier kunnen zzp’ers worden ingehuurd om de kunststofdeuren alsnog te plaatsen. Het idee is dat als iedereen een ‘beetje’ extra betaalt, alle openstaande werkzaamheden alsnog kunnen worden uitgevoerd. Ed gaat hier niet in mee: ‘’Wie biedt mij de zekerheid dat ze dan alsnog worden geplaatst?’’ Bovendien ligt het geld ook niet zomaar op de plank. ‘’Het geld was afkomstig uit een erfenis en dat maakt het eigenlijk extra zuur.’’

Meer mensen met dezelfde problemen

Dat er meer mensen zijn die hetzelfde meemaken, blijkt uit een Facebookgroep die onlangs is opgericht. Hierin komen gedupeerden samen om hun beklag te doen. In deze groep zit zelfs een koppel dat maar liefst 43.000 euro kwijt is. Ook op reviewwebsite Trustpilot zijn veel klachten te lezen van mensen die hebben betaald, maar hoogstwaarschijnlijk niets geleverd zullen krijgen.

Ook subsidie lijkt in rook op te gaan

Voor Ed en zijn partner zijn de druiven dubbel zo zuur. Omdat hij ook andere ramen in het huis aan het verduurzamen was, maakte hij aanspraak op subsidie. ‘’Maar doordat de kunststofdeuren niet worden geplaatst, kom ik niet aan het minimaal aantal vierkante meters dat hiervoor nodig is. Daardoor loop ik - naast mijn deuren - ook nog extra geld mis.’’

Voorlopig zullen de oude deuren nog wel even blijven, want Ed denkt niet dat de deuren nog worden geplaatst. ‘’Bij dit soort verhalen weet je vaak al waar het naartoe gaat. Als het bedrijf daadwerkelijk failliet gaat, kunnen wij waarschijnlijk fluiten naar onze centen.’’ 

Geld ontvangen na faillissement, blijkt inderdaad lastig

Het blijkt voor consumenten inderdaad lastig om geld te ontvangen nadat een bedrijf failliet is verklaard. Eerder besteedde Radar een artikel aan gedupeerden van Waldo-plantenbakken. Hierin liet advocaat Caspar Janssens weten dat consumenten achter in de rij aansluiten bij een faillissement.  ‘’De kosten van de curator en bijvoorbeeld de schuld aan de belastingdienst en banken worden het eerste betaald van het geld dat vrijkomt via de verkoop van activa. Pas daarna wordt er gekeken naar de consument.’’

Reactie Jan Duurzaam

Naar aanleiding van dit artikel zocht Radar contact met Jan Duurzaam. Zij laten weten dat ze momenteel niet inhoudelijk kunnen reageren, omdat de zaak juridisch wordt behandeld. Wel geven ze aan momenteel geen nieuwe klanten aan te nemen en geen verzoek doen tot nieuwe betalingen aan Jan Duurzaam. Zodra de juridische behandeling het toelaat, willen ze meer openheid geven over hun kant van het verhaal. Dit zal Radar als update onder dit artikel plaatsen. 

Reactie Warmtefonds

Omdat het warmtefonds op de website van Jan Duurzaam staat aangegeven als partner, vroegen wij ze om een reactie. Zij lieten het volgende weten.

''Het Warmtefonds heeft geen partnerrelatie met aannemers en installateurs. Het Warmtefonds sluit uitsluitend leenovereenkomsten met huiseigenaren. De huiseigenaar ontvangt de factuur voor de verduurzamingsmaatregelen van de aannemer of installateur en dient die in bij het Warmtefonds. De factuur wordt vervolgens vanuit een bouwdepot rechtstreeks aan de aannemer of installateur uitbetaald.

Firma Jan Duurzaam wijst zijn klanten – net als andere aannemers en installateurs – op de leenmogelijkheden voor verduurzaming bij het Warmtefonds. Nadat wij serieuze aanwijzingen kregen dat de continuïteit van deze organisatie in het geding was, hebben wij de betalingen aan deze firma onmiddellijk gestaakt.''