background branding

Waldo plantenbakken op sterven na dood, wat betekent dit voor klanten?

Waldo_plantenbakken_juli2022.jpg

Waldo plantenbakken, misschien ken je ze nog van onze uitzending van 11 april 2022. Daarin kwam naar voren dat veel klanten een flink bedrag op tafel hadden gelegd voor spullen die nooit zijn geleverd. Waldo beloofde beterschap - sterker nog - er kwam een harde uitspraak: binnen tweeënhalve maand zouden 90 procent van de problemen zijn opgelost.

Hoe staat het, inmiddels ruim tweeënhalve maand later, met deze belofte? Om maar met de deur in huis te vallen: niet goed. Op wekelijkse basis krijgt Radar nog mailtjes binnen met klachten over dit bedrijf en ook het Radar-forum blijft volstromen met klanten die niets hebben ontvangen. Wat is er allemaal aan de hand? En waar is Waldo?

Geen toekomst

Uiteraard heeft Radar contact opgenomen met Waldo om verhaal te halen voor de vele gedupeerden. Wat blijkt? De kans is zeer aannemelijk dat deze mensen kunnen fluiten naar hun plantenbakken of retourgelden. Waldo Products bv (de officiële naam) is namelijk niet meer actief.

Werkplaats op slot gedraaid

Vanwege achterstallige betalingen heeft de verhuurder de werkplaats van Waldo op slot gedraaid en ook de machines zijn opgeëist om schulden te kunnen verrekenen. Daardoor zijn ze, zoals ze zelf aangeven, de grip op de zaak verloren

Betreuren de situatie

Waldo geeft aan het te betreuren dat klanten die wel betaald hebben, niet meer uitgeleverd kunnen worden. Ook zeggen zij veel handelingen te hebben verricht om het proberen op te lossen, onder andere door contact op te nemen met investeerders. Helaas heeft dit alles niet mogen baten. Ze geven aan er privé en zakelijk alles aan te hebben gedaan en mee te voelen met de gedupeerden.

Geen faillisement

Hoewel alles erop duidt dat de situatie onomkeerbaar is, is er officieel nog geen sprake van een faillissement. Ze zijn namelijk nog in gesprek met investeerder en mocht dit op niets uitlopen, dan rest ze niets anders dan wel een faillissement aan te vragen. Wat heeft dat voor juridische gevolgen? En wat kun je als gedupeerde doen? Radar vroeg het advocaat Caspar Janssens van Ploum in Rotterdam.

Een rechtszaak starten

Aangezien het onwaarschijnlijk is dat Waldo nog gaat leveren of terugbetalen, kan een rechtszaak starten een optie zijn. ‘In het geval dat je een juiste rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik het aanmoedigen om het daar te melden om te kijken wat er mogelijk is.’, laat Janssens weten. 

Ook zonder verzekering is het natuurlijk mogelijk om tot juridische stappen over te gaan, al heeft dat wel wat haken en ogen. ‘Je kunt geld uitgeven aan een deurwaarder of een rechtszaak, maar dat gaat je mogelijk meer kosten dan opleveren. Sowieso duurt het een tijd voordat er een vonnis is en in de tussentijd kan het bedrijf al failliet verklaard zijn. Dan wordt het erg lastig, ook als het vonnis jouw gelijk aantoont, om het geld daadwerkelijk te innen. En ook als het bedrijf zou blijven bestaan, moet je nog maar afwachten of je je geld terugkrijgt.’

Achteraan de rij aansluiten

Als consument sluit je na een faillissement namelijk achteraan in de rij van schuldeisers aan. ‘De kosten van de curator en bijvoorbeeld de schuld aan de belastingdienst en banken worden het eerste betaald van het geld dat vrijkomt via de verkoop van activa. Pas daarna wordt er gekeken naar de consument.’

Niet zomaar failliet

Dat er aan het eind van de rit nog een potje geld over is voor de consument, acht Janssens onwaarschijnlijk. ‘Als het verkopen van de activa en goederen voldoende zou zijn om alle schulden af te lossen, kiest een bedrijf natuurlijk niet snel voor een faillissement.’ Toch is er een klein beetje hoop. ‘Als je met creditcard hebt betaald, is het aankoopbedrag tot zes maanden na aankoop verzekerd. Maar dan moet die betaaloptie er natuurlijk wel geweest zijn.’