Het voorjaar is begonnen, waar blijven de Waldo plantenbakken? | Radar Checkt!

Waldo Plantenbakken, een bedrijf dat luxe plantenbakken verkoopt, lijkt sinds 2021 nauwelijks meer te leveren. Tientallen gedupeerden meldden zich bij Radar. De schade loopt bij bijna allemaal op tot honderden euro’s. De meesten bestelden meerdere van deze luxe bakken van wel 300 euro per stuk. Verslaggever Fons Hendriks zoekt uit wat er aan de hand is bij Waldo.

Vorig jaar was het bedrijf uit Waalwijk nog meerdere keren te zien als sponsor in het televisieprogramma de Grote Tuinverbouwing. Veel mensen kenden het merk op die manier en deden een bestelling. Aanvankelijk leek Waldo Plantenbakken het aantal bestellingen niet aan te kunnen en inmiddels wachten gedupeerden nu al maanden op hun tuinaankleding. 

Opmerkelijk is dat het bedrijf Waldo Plantenbakken in januari van dit jaar is opgeheven, zo valt in de Kamer van Koophandel te lezen. Een ander bedrijf, Waldo Products, heeft de bestaande en achtergebleven orders overgenomen en probeert nu de achterstand van Waldo Plantenbakken in te halen. 

Kortingen op nieuwe aankopen, terwijl gedupeerde al maanden wachten

Opvallend: Terwijl gedupeerden al maanden wachtten op hun bestelling, bleef het bedrijf nieuwe orders aannemen en kortingen geven, zoals dertig procent korting met Black Friday. Dit uiteraard tot frustratie van gedupeerden. Waldo beloofde hierop met een compensatie te komen, maar die bleef opvallend genoeg uit. 

Honderden euro’s betaald aan Waldo, maar een kale tuin

Eén van de gedupeerden is Marieke Bogaerts. Ze bestelde in oktober 2021 voor ongeveer 550 euro aan bakken met een levertijd van twee weken. Na betaling hoort ze niets meer van het bedrijf. Er worden valse beloften gedaan dat ze een korting van 150 euro zou krijgen en teruggebeld zou worden, dit is niet gebeurd. Marieke: ‘Hier zouden drie plantenbakken met lavendel moeten staan, maar die zijn er nog altijd niet.’

Voor chique plantenbakken haalt verslaggever Fons zijn neus niet op. Eén telefoontje met Waldo en Marieke krijgt diezelfde dag nog haar geld terug. Het lijkt er sterk op dat de tussenkomst van Radar hier de oorzaak van is. Toch blijven de klachten over Waldo binnenkomen. Tientallen andere gedupeerden hebben nog altijd niets vernomen. 

Zo ook Marita Schmidt: ‘Ik dacht: de plantenbakken waren zichtbaar in een betrouwbaar tv-programma dus dat moet wel goed zijn. Ik heb twee grote plantenbakken besteld voor een bedrag van 582 euro en vooraf betaald, maar daarna niets meer gehoord.’ Ze wacht nog altijd op de bakken of terugbetaling. 

Binnen twee maanden moet 90% van de klachten verholpen zijn

Fons belt ook met de eigenaar van Waldo Products, het bedrijf dat de bestaande bestellingen van Waldo Plantenbakken heeft overgenomen. Eigenaar Richard vertelt dat ze de orders over hebben genomen van Waldo Plantenbakken en de gedupeerden zo snel mogelijk willen helpen.

Voormalig eigenaar van Waldo Plantenbakken Jerry doet de belofte aan Fons dat binnen twee maanden iedere gedupeerde zijn geld terug heeft of de bestelling ontvangen heeft. Hij geeft aan dat alle gedupeerden ontstaan zijn door het grote aantal bestellingen en het tekort aan staal. Volgens Jerry worden er nu nauwelijks meer nieuwe klanten aangenomen om de huidige gedupeerden sneller te helpen: ‘We stoppen niet, we geven niet op totdat elke klant opgelost is of uitgeleverd.’ Radar blijft het volgen!

Forumreacties

90
  • Door LeijtenC

Wij hebben 3 plantenbakken besteld bij de firma Waldo via Combifit. De beloofde levertijd zou 2 weken bedragen en het gehele factuurbedrag moest bij bestelling al worden voldaan. Echter, 14 weken later nog steeds niets geleverd en als je dan contact opneemt met deze firma, dan beloven ze snel met een leverdatum te komen. Helaas laten ze gewoon weer niets van zich horen. Onze tuin kunnen wij niet afmaken en dat is heel vervelend. Als ik de reviews lees van deze firma, dan blijkt dit een structureel probleem te zijn. Ik ben benieuwd of hier meer mensen ervaringen kunnen delen?

  • Door Moneyman

Wil je soortgelijke ervaringen (waar je niet echt verder mee komt) of tips? Ik zou ze schriftelijk aangeven dat ze binnen een termijn van 14 dagen (oid) alsnog moeten leveren, en dat je anders de koop ontbindt.

  • Door Dirkie

..... Als ik de reviews lees van deze firma, dan blijkt dit een structureel probleem te zijn. Ik ben benieuwd of hier meer mensen ervaringen kunnen delen?
Mijn ervaring is dat ik reviews lees voor ik ergens iets koop en niet achteraf.