Een pakket terugsturen met beschadigde verpakking, mag dit?

Het eisen van de originele verzendverpakking bij een retourzending is wettelijk verboden. Dit betekent ook dat het vragen van een vergoeding voor het ontbreken ervan niet is toegestaan. Consumenten hebben bij online aankopen namelijk in principe een retourrecht van 14 dagen en soms moet een verpakking worden geopend of gebroken om het product goed te kunnen beoordelen.
Let op: deze wet slaat vooral op de wijze waarop een product verzonden is. Sommige producten hebben ook een eigen verpakking die een waarde vertegenwoordigt. Denk bijvoorbeeld aan de luxe dozen van een smartphone of een limited edition schoenendoos. Deze hoeven niet beschadigd te worden om het product te kunnen beoordelen. Als dit wel zo is, of deze verpakking is zoekgeraakt, dan treed er een waardevermindering van het product op en kan een verkoper ervoor kiezen dit op de consument te verhalen.
Iedere casus is anders
Vincent Romviel, werkzaam op de juridische afdeling van Thuiswinkel.org, geeft aan dat de situatie per casus verschillend is. ‘In principe mag een consument alles doen wat nodig is om een product te kunnen beoordelen. Dus als daarvoor een doos moet worden geopend, of zelfs gescheurd, is dat geen probleem.’
Wel moet een consument er redelijkerwijs alles aan doen om het product zo origineel mogelijk terug te zenden. ‘Er is geen reden om schoenen niet terug te sturen in de originele doos bijvoorbeeld. Als dit wel zo is, dan mag de verkoper daar best consequenties aan verbinden.’
Uitzonderingen
Bij bepaalde producten, vaak in blisterverpakkingen, is het openen niet nodig om tot een oordeel te komen. ‘Neem bijvoorbeeld batterijen, op de verpakking staan alles wat je nodig hebt om het product te beoordelen, dus kun je ervan uitgaan dat die doen wat ze moeten doen. Mocht dit toch niet zo zijn, dan heeft dit te maken met garantie en niet het herroepingsrecht.’
Andere producten kunnen om hygiënische redenen niet altijd uit de verpakking gehaald worden. ‘Denk bijvoorbeeld aan onderbroeken, al vallen veel producten op dat vlak binnen het grijze gebied.’
Tot slot heeft Romviel nog een tip voor de consument: 'Ga voorzichtig met een verpakking om als je nog gebruik wil maken van je herroepingsrecht.'