Eenmalige machtiging op internet (Achtergrond)
Eenmalige machtiging
Uw geld is veilig op de bank. Niemand kan er zomaar aan komen zonder uw toestemming. Natuurlijk, een bankoverval komt nog wel eens voor, maar u zult dat niet merken aan uw bankrekening.
Toch bestaat er een kans dat iemand ongevraagd, zonder uw toestemming, uw banksaldo verlaagt.
Een aantal webwinkels bieden eenmalige machtigingen aan. Je bestelt een product en vult vervolgens naam, adres en rekeningnummer in. Echter, je kunt je naam en adres invullen met het rekeningnummer van iemand anders. Vervolgens krijg je het pakket gewoon thuisgestuurd. Maar hoe kan dit nu? Er wordt door niemand aan naam en nummer controle gedaan.
Currence
En wat blijkt, Currence, het bedrijf dat in dienst van alle banken in Nederland dit soort geldstromen leidt, controleert niet of naam en rekeningnummer wel bij elkaar horen. Zij zijn hier verantwoordelijk voor, maar Currence geeft aan dat het te duur is om bij elke eenmalige machtiging naam en nummer te controleren. Het gebeurt zo weinig dat het niet opweegt tegen de kosten.
In de studio geeft Currence tekst en uitleg.
Niet alle internetwinkels bieden de mogelijkheid om via eenmalige machtiging te bestellen. Het meeste gebeurt via creditcard (ook niet geheel fraude ongevoelig), of via Ideal, een betalingssysteem dat via internetbankieren gaat.Postbank
Overigens is de Postbank de enige bank die enige vorm van naam en nummer controle uitvoert bij eenmalige machtiging:
" Het wel of niet uitvoeren van een naam/nummmer-controle bij eenmalige machtigingen is afhankelijk van de manier waarop de Postbank de opdracht aangeleverd krijgt.
Voor de webwinkelier zijn hiervoor twee mogelijkheden, te weten:
1. Zuiver aanleveren: De webwinkelier controleert zelf de namen en rekeningnummers. Dit kan via Equens voor betalingen via bankrekeningnummers en via de Postbank voor girorekeningen. De webwinkelier levert vervolgens bij de Postbank en de andere banken alleen de nummers aan. De banken voeren dan geen controle meer uit.
2. Onzuiver aanleveren: De webwinkelier levert de incasso-opdrachten aan bij de banken. De Postbank controleert of de namen en de gironummers kloppen."ABN AMRO geeft ook een reactie:
" Allereerst sluit ABN AMRO niet zomaar een zogenaamd incasso-contract met een bedrijf af. Hiervoor zijn een aantal criteria, waaronder de kredietwaardigheid van een bedrijf. In het contract worden verder afspraken vastgelegd over het maximum bedrag dat per incasso geïncasseerd kan worden, het maximum aantal incasso-opdrachten + het bedrag dat het bedrijf per keer mag aanleveren en frequentie. Deze afspraken worden bewaakt door Equens om zodoende fraude met het contract te beperken.
Indien de klant een incasso onterecht vindt, benadert hij of zij de incassant. Krijgt de klant nul op het rekest, dan is het mogelijk de incasso bij de bank te betwisten. Dit kan tot een jaar nadat de incasso heeft plaatsgevonden (voor de goede orde, deze procedure verschilt indien er sprake is van een doorlopende machtiging, waarbij de consument dertig dagen storno-recht heeft).
ABN AMRO kan dan een kopie van de machtiging bij het incasserende bedrijf opvragen, via de bank van dit bedrijf. Het bedrijf dient deze kopie machtiging vervolgens binnen dertig dagen te overleggen. Gebeurt dat niet, dan wordt de incasso door de bank gestorneerd, klant schadeloos gesteld."
Als u dit overigens overkomt moet u contact opnemen met het bedrijf welke geld heeft afgeschreven. Op die manier kunt u uw geld weer terugkrijgen.
In ons voorbeeld wordt het bedrijf Planeta.nl genoemd. Zij hebben ook een reactie gegeven:
" Planeta.nl heeft als reactie op uw melding dat er oneigelijk gebruik gemaakt kan worden van de eenmalige machtiging en besloten deze betaalmethode per direct te blokkeren.
Ik ben geschrokken van het feit dat er consumenten gedupeerd kunnen raken door deze betaalmethode. Graag wil ik de consument op het hart drukken alleen zaken op internet te doen met bedrijven die een keurmerk dragen bijvoorbeeld van Thuiswinkel waarborg. Hiermee is de consument verzekert van een fatsoenlijke afhandeling in het geval er problemen optreden."
Ook TNT Post, als voorbeeld in het item, geeft een reactie:
"Hierbij ontvang je de reactie van TNT Post inzake de uitkomsten van het onderzoek dat Radar heeft gedaan naar eenmalige machtigingen, meer in het bijzonder met betrekking tot de online bestelling van postzegels.
• Er zijn TNT Post geen klachten bekend over de bestelling van online postzegels waarbij gebruik is gemaakt van rekeningnummers met een foutieve naamkoppeling.
• We zijn geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek van Radar.
• We zijn in gesprek met onze leveranciers en spreken hen aan op de verantwoordelijkheid die ze dragen.
• De verantwoordelijkheid ligt bij onze leverancier, echter we willen onze klanten niet in de kou laten staan. Indien er bij TNT Post zich klanten melden die zijn gedupeerd dan worden deze door ons schadeloos gesteld.
• Los van dit vervelende incident zijn we al bezig met onderzoek naar de mogelijkheden van implementatie van Ideal. We verwachten daar op korte termijn stappen in te zetten."
Radar heeft ook contact met Thuiswinkel.org gehad. Zij zeggen dat ze het op de agenda gaan zetten en er eens goed naar gaan kijken
Feit blijft dat de consument goed zijn of haar rekening in de gaten moet houden. Currence zegt ook bezig te zijn met Europese regels voor betalingsverkeer en verwacht dat in de toekomst de eenmalige machtigingen helemaal zullen verdwijnen.Overigens moet men nu niet massaal spullen gaan bestellen op een rekening van iemand anders. Je komt hier nooit mee weg, omdat bedrijven een incasso starten.