Elektrische bakfietsen op de rijbaan: veiliger of juist niet?

Elektrische Bakfiets (1)

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven willen zelf regels kunnen maken over elektrische bakfietsen, fatbikes en e-steps. Ze willen elektrische bakfietsen bijvoorbeeld verplaatsen naar de rijbaan. Een meerderheid van onze polldeelnemers ziet dat ook graag gebeuren, al zijn er wat vraagtekens over de veiligheid. 

Elektrische bakfietsen naar de rijbaan?

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven willen zelf regels kunnen maken over elektrische bakfietsen, fatbikes en e-steps. Door de komst van dit soort voertuigen worden de snelheidsverschillen op het fietspad namelijk steeds groter, wat voor meer verkeersslachtoffers zorgt. De steden denken er bijvoorbeeld aan om elektrische bakfietsen te verplaatsen naar de rijbaan. 

Radar was benieuwd hoe jullie daarover denken en zette een poll online. Van de 1.436 deelnemers vindt 31 procent dat elektrische bakfietsen op het fietspad horen, 69 procent ziet ze liever op de rijbaan rijden. 

Te breed en te snel voor fietspad

Deelnemers die elektrische bakfietsen liever naar de rijbaan zien verdwijnen, benoemen vooral de omvang en snelheid van deze fietsen. Ze vinden ze te breed en te snel en daarmee te gevaarlijk voor andere fietsers. 

Zo laat een deelnemer weten: "Elektrische bakfietsen zijn veel te groot en rijden te hard voor de fietspaden. Je wordt elke keer bijna van je sokken gereden. Levensgevaarlijk. Op de rijbaan dus”.

“De combinatie groot en snel is zeker op drukke fietspaden niet veilig”, vertelt een ander. “Het fietspad is te smal voor bakfietsen. Als ik op mijn normale fiets rijd, schrik ik regelmatig van plotselinge inhaalacties van vrij brede bakfietsen die met een behoorlijke snelheid voorbij komen zetten.” 

Veilig Verkeer Nederland steunt de vijf grote steden

Een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland laat weten dat ze de vijf grote steden steunen in hun plan om elektrische bakfietsen te verplaatsen naar de rijbaan. Ze vertelt dat het een goed idee is om onderscheid te maken op basis van snelheid, in plaats van op basis van soort vervoermiddel. 

“Elektrische bakfietsen kunnen 25 kilometer per uur. Op wegen binnen de bebouwde kom, waar auto’s maximaal 30 kilometer per uur mogen rijden, is het snelheidsverschil tussen deze fietsen en auto’s een stuk kleiner dan tussen elektrische bakfietsen en normale fietsers.” 

Ze benadrukt wel dat het alleen een goed idee is op plekken waar het kan. Op wegen waar auto’s 50 kilometer per uur mogen rijden, wordt het weer een ander verhaal. De steden moeten dus goed kijken naar waar het kan en welke elektrische fietsen naar de rijbaan gaan. Het lijkt nu vooral om elektrische ‘vrachtbakfietsen’ te gaan. 

Dat lijkt een aantal deelnemers die bakfietsen het liefst op de rijbaan zien, een goed idee. Zij geven aan dat dit alleen zou moeten gelden voor elektrische ‘vrachtbakfietsen’ van bijvoorbeeld pakketbezorgers. “Bakfietsen voor kindervervoer horen wel op het fietspad voor de veiligheid.” 

Verschuiven van het probleem

Die redenering volgen ook veel deelnemers die vinden dat elektrische bakfietsen op het fietspad horen. “Meestal gaat het om kinderen. Lijkt me veiliger op het fietspad”, laat een van deze deelnemers bijvoorbeeld weten. “Het risico bij op de rijbaan rijden met bakfiets is te groot, vooral omdat er vaak kinderen meerijden”, vertelt een ander. 

Zij benadrukken ook dat elektrische bakfietsen nu eenmaal fietsen zijn en het verplaatsen naar de rijbaan ook onveilige situaties oplevert. Zo vertelt een deelnemer: “Langzaam verkeer hoort niet op doorgaande wegen. Dat is onveilig, zorgt voor vertraging, en gaat gevaarlijke situaties en irritaties opleveren.” 

Een elektrische bakfiets is nog steeds een fiets en moet op het fietspad
Deelnemer die bakfietsen niet op de rijbaan wil

Een ander vult aan: “Langzaamaan verdwijnen steeds meer voertuigen van het fietspad naar de rijbaan, waardoor je het probleem verschuift en automobilisten er last van krijgen. Buiten dat is de automobilist altijd ‘schuldig’ als er iets gebeurt. Je zou het gedrag van de mensen op elektrische bakfietsen, fatbikes, snorbrommers en dergelijke aan moeten pakken in plaats van het probleem verplaatsen.”

Fietspaden verbreden

Het gedrag van de elektrische fietsers aanpakken is niet de enige alternatieve oplossing die door onze polldeelnemers genoemd wordt. Zij denken bijvoorbeeld ook aan het verbreden van fietspaden. Zo vertelt iemand: “Bakfietsen naar de rijbaan is het probleem goedkoop verschuiven. De chaos op de rijbaan wordt dan nog groter. Gemeenten moeten fietspaden aanpassen, bijvoorbeeld verbreden. Ze moeten beter inzicht krijgen in alle (nieuwe) gebruikers en dan met een een aanpak komen.”

“Het wegennet wordt continu uitgebreid voor de auto's. Maar fietspaden worden niet aangepast (lees verbreed) of bijgemaakt. Dit zou dan ook op de politieke agenda moeten. En dan niet alleen voor de veiligheid maar ook voor het milieu aspect”, aldus een van de deelnemers.