Facebook krijgt weer boete van Europese privacywaakond: 1,2 miljoen euro

81527547_l.jpg

Facebook heeft opnieuw een Europese boete te pakken. Dit keer is het de privacywaakhond van Spanje die geld wil zien van het sociale netwerk. Het gaat om een bedrag van 1,2 miljoen euro, meldt de NOS maandag.

Het is de tweede keer in enkele maanden tijd dat een Europese privacywaakhond Facebook een boete oplegt: de vorige keer kwam de eis uit Frankrijk. Deze nieuwe boete, van de Agencia Española de Protección de Datos (AEPD), is acht keer zo hoog als de vorige.

Twee serieuze en een zeer serieuze overtreding

Facebook overtreedt drie verschillende regels, zegt de Spaanse waakhond. Twee overtredingen zijn 'serieus' en kosten Facebook 300.000 euro per stuk, de derde is 'zeer serieus' en is goed voor nog eens 600.000 euro.

De organisatie vindt dat Facebook gebruikers niet voldoende informeert over het gebruik van gegevens die iets zeggen over ideologie, sekse, levensovertuiging en persoonlijke smaken. Daarbij benadrukt de autoriteit dat Facebook in het bijzonder ook zogenoemde beschermde gegevens gebruikt, onder meer voor publiciteitsdoeleinden. Volgens de waakhond is dit een zeer ernstige overtreding.

Informatie niet verwijderd

Een andere bevinding is dat Facebook gegevens van gebruikers 'die geen doel meer dienen' niet voldoende verwijdert, ook niet als gebruikers daar specifiek om vragen. Facebook zou de informatie tot zeventien maanden bewaren via een cookie. 'Hierdoor is de informatie dus niet verwijderd en dat is een serieuze overtreding.'

Daar komt bij dat Facebook zijn gebruikers volgens het Spaanse agentschap niet laat weten dat gegevens over hen worden verzameld via onder meer cookies op niet-Facebook-sites die een Vind ik leuk-knop bevatten. Ook data over niet-Facebookgebruikers worden op deze manier vergaard.

De AEPD vindt daarnaast dat Facebooks privacybeleid onduidelijke en generieke termen bevat en dat er te veel links in staan. Ook zou het platform onvolledig zijn in zijn uitleg, waardoor een gemiddelde gebruiker niet goed weet welke gegevens er verzameld worden en voor welk doel.

Facebook in beroep

In een reactie laat het bedrijf van Mark Zuckerberg weten het oneens te zijn met de bevindingen. Facebook stelt dat gebruikers zelf bepalen welke informatie ze op het sociale platform plaatsen en dat het bedrijf gegevens over levensovertuiging niet gebruikt in advertenties. Facebook is van plan in beroep te gaan tegen de boete.

Vergelijkbare conclusies

De AEPD voerde het onderzoek uit in samenwerking met Belgische, Franse, Duitse en Nederlandse privacyautoriteiten. De eerste twee al eerder tot vergelijkbare conclusies als het Spaanse agentschap. Ook de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens vond dat Facebook de wet overtrad, maar heeft toen niet besloten sancties op te leggen. Een woordvoerder laat maandag aan de NOS weten dat die situatie ongewijzigd is.

Bron: NOS / Tweakers