Flatbewoners betalen jaren te veel aan Eneco: ‘Van kastje naar muur gestuurd’

Eneco_bewoners.png

Je hebt je verwarming nauwelijks aan maar toch krijg je een enorme rekening van je energieleverancier op de deurmat. Dat overkwam bewoners van een appartementencomplex in Rotterdam, die in de Radar-uitzending van 9 oktober 2023 hun verhaal doen. 

Bijbetaling van 1.400 euro

De maand mei bracht Arjan van Rij (rechts op foto) een schok. Op zijn deurmat lag namelijk de jaarnota van energiemaatschappij Eneco, die hem met een bijbetaling van maar liefst 1.400 euro confronteerde. Alsof dat nog niet genoeg was, werd zijn nieuwe maandbedrag vastgesteld op 679 euro. In 2019 betaalde hij nog 177 euro per maand voor zijn appartement van 69 vierkante meter.

Arjan trok aan de bel bij Eneco, want dit kon niet kloppen. Hij kreeg echter geen gehoor. “Elke keer was het argument: ‘Meneer, u weet toch dat de energiekosten omhoog zijn gegaan?’ Maar daar gaat het niet om, het draait om mijn verbruik,' verzucht hij. 

Volgens Eneco bedroeg het verbruik van Arjan in de afrekenperiode van 1 april 2022 tot 31 maart 2023 maar liefst 66 gigajoule (GJ). Dit staat in schril contrast met het gemiddelde verbruik van een appartement, dat volgens Eneco's eigen website 24 GJ bedraagt.

‘Van kastje naar muur gestuurd’

Annamijn (links op foto) kampt met soortgelijke raadselachtige facturen. Hoewel haar appartement slechts 55m2 is, geeft Eneco aan dat ze maar liefst 57 GJ heeft verbruikt in slechts acht maanden. "Dat is onmogelijk. Ik had mijn verwarming nauwelijks aan staan, en ik ben zelfs op vakantie geweest," benadrukte ze.

Wekelijks belt Annamijn met de klantenservice van Eneco, maar bereikt weinig. "Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd," aldus Annamijn.

Gratis verwarmen

Mikko, een andere bewoner, heeft regelmatig contact met Eneco, maar om een heel andere reden. Volgens de energiemaatschappij is zijn verbruik 0 GJ. Mikko is er echter stellig van overtuigd dat dit niet klopt. Volgens Mikko gebruikt zijn vloerverwarming de warmte-energie van de stadsverwarming.

Ter ondersteuning van zijn bewering heeft Mikko foto's verstrekt, waarvan er één zijn warmtemeter toont met een volume van 2490.73 kubieke meter. Nadat hij zijn verwarming kort had ingeschakeld, steeg het volume naar 2490.79 kubieke meter. "Het is prettig om gratis te verwarmen, maar het voelt niet eerlijk omdat mijn buren uiteindelijk opdraaien voor mijn warmteverbruik via het collectieve systeem," aldus Mikko.

Volgens oud-bewoner George Hlavacs speelt dit probleem al jaren. Hij woonde in het pand van 2006 tot 2018 en maakte gedurende die tijd melding van de kwestie bij Eneco. Hij heeft weinig vertrouwen in het systeem en beschrijft de situatie als verontrustend en problematisch voor de bewoners. "Toen ik daar woonde, is er nooit een radiatormeter gecontroleerd en gekalibreerd om ervoor te zorgen dat alles goed werkt." 

Eneco: ‘Uitzonderlijke situatie’

Een woordvoerder van Eneco heeft Radar laten weten dat er inderdaad een fout is opgetreden. “Het blijkt een uitzonderlijke situatie te zijn die te maken heeft met een vervangen meter gecombineerd met het systeem van Elektronische KostenVerdelers (EKV) dat wordt toegepast in dit complex.” 

Eneco geeft aan dat bewoners gedurende vijfeneenhalf jaar te veel hebben betaald voor hun warmte vanwege onjuiste schattingen van hun verbruik. Volgens het energiebedrijf verliep alles tot 2017 correct.Wat betreft de situatie van bewoner Mikko, constateert Eneco dat alles in zijn woning is uitgeschakeld. Mikko blijft volhouden dat hij gebruikmaakt van het collectieve systeem.

Correctienota’s ontvangen

Inmiddels hebben bewoners van het appartementencomplex correctienota's van Eneco ontvangen, waarin hun werkelijke verbruik en bijbehorende kosten volgens de gegevens van Eneco worden weergegeven. De te veel betaalde kosten worden terugbetaald, samen met een tegemoetkoming voor deze vergissing.

De bewoners hebben Radar laten weten dat ze nog steeds veel vragen hebben over de correctienota van Eneco. Het verbruik van meerdere bewoners die Radar heeft gesproken, blijft aanzienlijk hoog. 

Volgens Eneco's herberekening gebruikt Arjan nu twee keer zoveel GJ als een gemiddeld appartement, 48 GJ. Annamijn zou in acht maanden 42 GJ hebben verbruikt. Ze deelt haar frustratie: "Elke dag bel ik naar Eneco en stuur ik e-mails, maar ik kom geen stap verder."

Kostenverdelers worden vervangen

Eneco laat weten dat ze grondig onderzoek hebben gedaan naar de kwestie en concludeerde dat de huidige meters naar behoren werken. Als extra voorzorgsmaatregel zullen ze enkele elektronische kostenverdelers vervangen en opnieuw controleren om eventuele fouten uit te sluiten.

Daarnaast benadrukt Eneco dat er in de binneninstallatie fouten kunnen optreden die leiden tot een hoger warmteverbruik. Ze benadrukken het belang van regelmatige inspecties en onderhoud van verwarmingssystemen, kranen en afsluiters, waarbij ze ook de rol van de Vereniging van Eigenaren (VVE) benadrukken in het beheer en het onderhoud van de gemeenschappelijke gebouwinfrastructuur.

Lees hier de volledige reactie van Eneco