Fooi geven via Thuisbezorgd: wie krijgt dat geld eigenlijk?
Als je eten bestelt via Thuisbezorgd.nl, krijg je de optie om de bezorger van jouw maaltijd fooi te geven. Via een simpele knop kun je 5, 10 of 15 procent fooi geven. Komt dat geld eigenlijk wel bij de bezorger terecht? Of gaat Thuisbezorgd.nl er zelf mee vandoor?
Wie is je bezorger?
Als je een bestelling hebt geplaatst bij Thuisbezorgd.nl, bestel je eigenlijk gewoon bij een restaurant. Dit restaurant kan ervoor kiezen of zij jouw maaltijd zelf bezorgen of dat ze dit laten regelen door Thuisbezorgd.nl.
Niet elke bezorger die jij aan je deur krijgt, is dus in dienst van Thuisbezorgd.nl. Het kan ook een medewerker van het restaurant zelf zijn. En als we het hebben over de fooi, is dit een cruciaal verschil.
Thuisbezorgd-bezorger krijgt fooi zelf
Als de bezorger in dienst is van Thuisbezorgd.nl, gaat de fooi direct naar de bezorger. “Wij weten dan immers wie de bestelling heeft afgeleverd”, legt een woordvoerder van Thuisbezorgd.nl uit. Hij of zij krijgt dan sowieso het volledige fooi-bedrag.
Restaurant krijgt fooi bij eigen bezorger
Hoe zit het dan als de bezorger niet in dienst is bij Thuisbezorgd.nl, maar bij het restaurant zelf? “Bij partners die hun eigen bezorging doen, gaat de fooi naar het restaurant", legt de woordvoerder uit. “Zij zijn er dan zelf verantwoordelijk voor dat het geld bij de juiste bezorger terechtkomt.”
Thuisbezorgd.nl legt de verantwoordelijkheid in zo’n geval dus bij het restaurant zelf en kan niet garanderen dat de fooi daadwerkelijk bij de bezorger van jouw maaltijd terechtkomt. “Dit is omdat wij niet weten wie de bezorging voor het restaurant doet. Bij sommige restaurants kan dit bijvoorbeeld ook iemand uit de bediening of keuken zijn die dit erbij doet”, aldus de woordvoerder.