Fout van slimme meter: te laag verbruik. Moet je betalen?

slimme-meter-fout-betalen-780.jpg

Stel, je hebt net een nieuwe slimme meter en wanneer die standen doorgeeft, blijkt dat je al een paar jaar te weinig betaalt. Wie is in zo'n geval verantwoordelijk? Moet je alsnog betalen? En waar kun je terecht om dit op te lossen? Forumgebruikers én Joyce Donat van de Consumentenbond gaan in op deze en andere vragen over fouten die je slimme meter veroorzaakt.

De slimme meter van forumgebruiker stephanantonius was na vijf jaar aan vervanging toe. Wanneer de nieuwe meter standen doorstuurt, is zijn gasverbruik opeens een stuk hoger. Wat blijkt? Hij heeft vijf jaar lang niet voor gas betaald.

Hij heeft meerdere keren gebeld met de vraag waarom hij geen gasverbruik kan inzien, schrijft hij. 'Het blijkt dus dat de standen door de slimme meter (Landis + Gyr G350) niet goed door werden gestuurd. Dat kan de consument niet zien vanuit de meterkast. En bovendien, het goed functioneren van de slimme meter is de verantwoordelijkheid van de energieleverancier en netbeheerder, dus niet van de consument.'

'Dit had je eigenlijk al op moeten merken'

Een aantal forumgebruikers zijn dit met hem eens, maar merken op dat hij dit zelf ook al eerder had kunnen en moeten zien. Zo schrijft gebruiker Cro: 'Dit had je bij de eerste jaar afrekening eigenlijk al op moeten merken. Dat een meter het niet goed doet is inderdaad de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Het jaarlijks controleren van de jaarrekening is echter uw eigen verantwoordelijkheid.'

Aankloppen bij de energieleverancier

We leggen de kwestie ook voor aan Joyce Donat van de Consumentenbond. Bij wie moet je volgens haar aankloppen?

'Als het probleem bij de netbeheerder ligt, dan is het aan de energieleverancier om dat met de netbeheerder op te lossen. De consument mag daar dus niet de dupe van zijn en van het kastje naar de muur gestuurd worden.'

Dit is dus een beetje vergelijkbaar met garantie op een gekocht product: hiervoor moet je in eerste instantie aankloppen bij de winkel waar je het gekocht hebt, en niet bij de fabrikant.

Donat beaamt dat. 'Als klant betaal je niet direct aan de netbeheerder. De leverancier int de netwerkkosten namens de netbeheerder bij jou. Dus dat is voor jou als consument de partij om naartoe te stappen.' Ze voegt toe: 'Bij stroomstoringen en zaken die met je aansluiting op een energiemeter te maken hebben moet je bij de netbeheerder zijn. Voor alle overige zaken bij de energieleverancier. Deze kwestie gaat over de energierekening. Dan moet je dus bij de energieleverancier zijn.'

Consument gaat niet vrijuit

'In principe is het de verantwoordelijkheid van de energieleverancier en de netbeheerder om zo'n fout te constateren,' legt Donat uit. 'Je hoeft niet van een consument te verwachten dat die het verbruik zelf bijhoudt, en evenmin dat die weet wat een ''normaal'' verbruik is. Maar je gaat als consument natuurlijk ook niet helemáál vrijuit. Je krijgt gewoon rekeningoverzichten, en verbruiksoverzichten ook, met een slimme meter. Als jij ziet dat er helemaal niks op je overzicht staat voor je gasverbruik en je trekt niet aan de bel, dan heb je ook boter op je hoofd.'

Betalen of niet?

De geleverde energie zal betaald moeten worden, denkt forumgebruiker snuffel1. Hij schrijft: 'Het hoogst haalbare is een betalingsregeling.'

Andre van rossum, eveneens op het forum, denkt het tegenovergestelde. Volgens hem hoeft de topic starter niet achteraf alsnog voor het gas te betalen, omdat hij al bij de leverancier had gemeld dat hij geen gasmeterstanden kon inzien. 'Mijns inziens hoeft u helemaal niets te betalen. U hebt telefonisch gemeld dat er problemen zijn met de gasweergave. Daar houdt uw zorgplicht op.

De leverancier heeft hier volledig gefaald. Hij is ten eerste verantwoordelijk voor de juiste meting. Hij heeft niet naar u geluisterd toen u contact opnam. Hij heeft zelf geen actie ondernomen op een gemeten gasverbruik van 0.

U hebt jaarlijks de afrekening gekregen. Daar hebt u voor betaald. Het heet niet voor niets 'jaarafrekening'. Daar kan de leverancier, die door een stapeling van fouten de jaarrekening niet goed heeft opgesteld, niet later nog eens op terugkomen.'

Consumentenbondwoordvoerder Donat vermoedt dat voor een deel van de vijf jaar aan gasverbruik de rekeningen inmiddels verjaard zijn. 'Voor naheffingen van een energiebedrijf geldt een verjaringstermijn van twee jaar. Meer uitgebreide informatie over verkeerde of verjaarde energienota's is te lezen op de site van Consuwijzer.'

Naar de geschillencommissie

'Voor de jaren die buiten de verjaringstermijn vallen heb je dan nog een geschil met de leverancier. Het zou kunnen dat deel wel moet worden betaald. Maar hoe en hoeveel, tja, als je daar niet uitkomt met de leverancier, dan zou ik adviseren dat voor te leggen aan de geschillencommissie Energie.'

Vóórdat je naar de geschillencommissie stapt (laat staan gerechtelijke stappen onderneemt), is het overigens verstandig om eerst nog een aantal zaken te checken. De Consumentenbond heeft op een rij gezet welke vragen je jezelf moet stellen als de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet kloppen.

Tot slot benadrukt Donat dat voor dit soort kwesties, die ontstaan zijn door fouten van slimme meters, niet een universeel toepasbare oplossing bestaat: 'Als meneer zelf heeft aangegeven dat hij geen gasverbruik kan inzien, dan ligt die verantwoordelijkheid ook al sneller bij de leverancier. Die moet zo'n melding wel serieus nemen. Het hangt dus heel erg af van de zaak.'