Frustratie over lange wachttijden voor examen bij CBR

Radar Cbr Thumb

Gemiddeld heeft iemand ongeveer veertig rijlessen nodig voordat hij of zij klaar is om het praktijkexamen af te leggen. Wanneer je daadwerkelijk kunt afrijden is afhankelijk van de wachttijden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). En die wachttijden verschillen per regio. In veel regio’s is de wachttijd op dit moment vijf tot zes maanden. Al denkt het CBR daar anders over.

Corona als oorsprong van probleem

Als je op de website van CBR kijkt, lijken de wachttijden ook reuze mee te vallen. Gemiddeld moet een leerling zo’n 8 a 9 weken wachten voordat een praktijkexamen voor het rijbewijs B gedaan kan worden. Wel vermeldt de website dat ‘de wachttijd kan oplopen tot 20 weken’. Algemeen directeur van het CBR, Alexander Pechtold, laat aan Radar weten: ‘De oorsprong van het probleem lag bij corona; het missen van honderdduizenden examens’. Die moeten immers ingehaald worden. Eerder dit jaar gaf het CBR aan dat de achterstanden eind 2024 weggewerkt zouden moeten zijn.

Rijscholen vertellen ander verhaal

De achterstanden zijn eind 2024 nog niet weggewerkt. Radar heeft gebeld met rijscholen door het hele land. Vrijwel overal krijgen we te horen dat we vijf tot zes maanden moeten wachten totdat we een praktijkexamen kunnen doen. Volgens hen wordt het gemiddelde laag gehouden doordat het CBR weliswaar nieuwe data voor examens beschikbaar stelt, maar dat die vaak snel weg zijn. Ook voor een herkansing kan de wachttijd volgens verschillende rijscholen oplopen tot drie maanden.

Leerlingen de dupe

Met name voor de leerlingen zijn de wachttijden vervelend. Als een leerling klaar is voor het examen, maar dit pas twee maanden later kan worden afgenomen, zullen wel lessen moeten blijven afnemen tot het examen. Mogelijk leidt dat ook weer tot extra spanning voor het examen. Immers, als je zakt, moet je zomaar weer twee maanden wachten én weer rijlessen afnemen. De dochter van Martine kon pas na maanden afrijden en zakte toen voor het examen. Martine was boos over het lange wachten: ‘Het kost een hoop geld en een hoop stress’. 

Betere voorbereiding, slagingspercentage omhoog

Gemiddeld slaagt ongeveer 50% van de examenkandidaten. Volgens Pechtold moeten leerlingen beter voorbereid naar het examen komen: ‘stel dat het slagingspercentage 60 zou zijn: nul wachttijden. Nul’. Op dit moment zijn er volgens hem 1200 rijscholen met een slagingspercentage onder de 30 procent. Tegelijkertijd geven rijscholen aan dat het slagingspercentage al jaren rond de 50 procent ligt en de afgelopen jaren juist al licht toeneemt. Tegelijkertijd helpen de wachttijden ook niet om leerlingen op maat te kunnen helpen.

Petitie vanwege onaanvaardbare wachttijden

Donderdag 28 november staat in de Tweede Kamer een debat gepland over de wachttijden. Aanleiding is een petitie van Klankbordgroep Rij-instructie. Volgens de Klankbordgroep blijkt ‘het CBR niet in staat om de problematiek omtrent de wachttijden op te lossen’. De wachttijden verhinderen, volgens de groep, met de lange wachttijden de leerlingen om efficiënt hun rijbewijs te halen. Gevraagd wordt om een dringende oplossing voor een prangend probleem.

Info

Reactie van Vereniging Rijschool Belang (VRB)

Voor ons onderzoek heeft Radar ook een aantal vragen voorgelegd over de wachttijden aan Jos van Zuylen, voorzitter van het VRB.

Het CBR had aangekondigd dat eind 2024 de achterstanden ingehaald zouden zijn. Waarom zijn de wachttijden nog steeds zo lang? 

Dit is nog steeds een nasleep van corona, naar mijn idee. Daarbij is er een stevige krapte in de arbeidsmarkt, waardoor de aanwas van nieuwe examinatoren ook voor het CBR geen gemakkelijke opgave is. Werving staat bij het CBR op volle toeren, en heeft ook wel effect, maar vraag is nog steeds groter dan aanbod

Volgens het CBR moet het slagingspercentage omhoog. Wat vindt de VRB hiervan?

Eens, echter niet eenvoudig, zeker niet door de soms extreem lange wachttijden, leerlingen staken nu vaak hun lessen en dat werkt vaak averechts op het slagingspercentage. Naar ons idee zal het slagingspercentage pas echt kunnen gaan stijgen als de wachttijden weer normaal zijn en de op stapel staande verbeteringen in de branche naar aanleiding van rapport Roemer worden ingevoerd

Als we een rondje bellen blijkt dat de wachttijden op veel plekken als op 5 tot 6 maanden zitten. Terwijl het op de website van CBR staat 7 tot 8 weken. Hoe kan dat?

Sterker, ik heb zelfs een wachttijd van 7 maanden gezien op een locatie, dus dit is inderdaad erg tegenstrijdig en we hebben het CBR dan ook gevraagd deze communicatie aan te passen.

En leidt dat voor rijschoolhouders tot teleurgestelde klanten?

Uiteraard, we moeten vaak verdedigen waarom de wachttijd zo lang is, en daarbij is goede en eerlijke communicatie vanuit de rijschool naar de leerlingen en ouders nog belangrijker dan ooit

Forumreacties

32
  • Door Radar

Gemiddeld heeft iemand ongeveer veertig rijlessen nodig voordat hij of zij klaar is om het praktijkexamen af te leggen. Wanneer je daadwerkelijk kunt afrijden is afhankelijk van de wachttijden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). En die wachttijden verschillen per regio. In veel regio’s is de wachttijd op dit moment vijf tot zes maanden. Al denkt het CBR daar anders over. Meer info: https://radar.avrotros.nl/artikel/frustratie-over-lange-wachttijden-voor-examen-bij-cbr-61119

  • Door J. Deltoer

Alexander Pechtholt is zich nog aan het inwerken.... 😂

  • Door witte angora

Met zulke wachttijden vliegt het CBR uit de bocht... Maar echt nieuw is het niet. Ruim 30 jaar geleden anticipeerden de rijscholen ook al op de wachttijden. Toen kon je met zo'n 20 lessen al een redelijke kans maken, maar de wachttijd was toen ook al gauw een maand of drie, vier. Minimaal. Het examen werd dus gewoon aangevraagd terwijl je nog volop aan het lessen was. Zou het nu dan anders gaan?