Gazelle E-bike
Liefhebbers van fietstochten vinden elektrische trapondersteuning een fantastische uitvinding. Voor ongeveer tweeduizend euro heb je nooit meer last van tegenwind of zere knieën. In 2009 was de eerste Gazelle E-bike dan ook meteen een grote verkoophit, maar bij sommige klanten reed de fiets niet zoals Gazelle beloofde.
‘Mijn nieuwe Gazelle fiets stond vaker bij de dealer dan bij mij in de schuur,’ vertelt Piet Visser. Hij kocht de fiets na een open hartoperatie, zodat langere afstanden geen probleem voor hem zouden vormen. Veel plezier had hij echter niet van de fiets. De accu zou zestig kilometer mee moeten gaan per oplaadbeurt, maar bij hem viel de trapondersteuning al uit na twintig kilometer.
De dealer voerde verschillende updates uit, de motor werd vervangen, de fiets kreeg nieuwe elektronica en nieuwe accu’s, maar het hielp allemaal niet. Toen de fiets uiteindelijk terug ging naar de Gazelle fabriek erkende óók Gazelle dat de fiets niet naar behoren functioneerde. Toch kreeg hij niet de 2600 euro terug die hij er voor betaalde. Piet kon de fiets inruilen voor een model van 600 euro goedkoper óf blijven zitten met de slechte fiets. Hoewel hij protesteerde, vond de dealer dat hij de fiets al een jaar had en genoegen moest nemen met hun aanbod.
Ook Cees Bont heeft problemen met zijn Gazelle Orange Innergy. Hij kocht de fiets, omdat hij slechte spieren en verstopte bloedvaten in zijn benen heeft. ‘Het leek zo’n uitkomst, maar ondanks vele reparaties krijg ik alleen maar fietsondersteuning in de ‘boost’ stand. In die stand draaien de trappers echter zo hard dat ik het haast niet bij kan houden en als ik mijn benen stil probeer de houden stopt de fiets’, aldus Cees. Ook valt de ondersteuning vaak uit. De fietsenmaker zegt dat het zo hoort. Toen hij van de fiets af wilde, zei hij dat Cees er maar 400 euro voor terug zou krijgen. ‘Voor een bijna nieuwe fiets! Er staat pas 348 kilometer op de teller.’ Reactie Fietsersbond
Kees Bakker, ‘Test Kees’ van De Fietsersbond herkent het probleem. ‘Vooral over de eerste generaties Gazelle fietsen ontvangen we klachten. De Fietsersbond heeft in de jaarlijkse Telegraaf E-Bike Test de Gazelle ook weleens als matig beoordeeld.
Destijds ondervonden ze vooral dat het elektrische gedeelte in het ontwerp niet goed werkt. Wat Gazelle misschien gedaan heeft is een model op de markt zetten dat nog niet uitontwikkeld was. Mensen kopen een Gazelle omdat Gazelle een goede naam heeft. Bij sommige modellen is dat niet terecht geweest.’ ‘Recht op een werkend product’
Volgens De Fietsersbond hoeft niemand genoegen te nemen met een fiets die niet doet wat beloofd wordt: ‘Mensen hebben altijd recht op een werkend product. Wij vinden dat de dealer kosteloos de fiets zou moeten maken, ook als de garantie al verstreken is. Kijk, dat de accu terug loopt in capaciteit dat is normaal, maar de motor en de sensoren die horen het zeker vijf tot tien jaar uit te houden en dat is langer dan de 2 jaar fabrieksgarantie. Als een wasmachine niet langer dan 2 jaar mee gaat dan moet er toch ook iets kunnen gebeuren, dat mag je als klant wel verwachten.’
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
25Fietsliefhebbers vinden het een fantastische uitvinding; elektrische trapondersteuning op je fiets. Voor ongeveer 2000 euro heb je nooit meer last van tegenwind of zere knieën. In 2009 was de eerste Gazelle E-bike dan ook meteen een grote verkoophit, maar bij sommige klanten rijdt de fiets niet zoals Gazelle beloofd heeft. Ondanks diverse bezoeken aan de fietsenmaker mogen vele reparaties mogen niet baten. Wat doet Gazelle met klanten die na jaren van vele reparaties nog steeds niet de fiets hebben die hen beloofd is? Maandag 10 februari in Radar, om 21:20 bij de TROS op Nederland 1
Ik heb wegens diverse forums geen Gazelle gekocht. De Batterij prijs en de garantie hierop gaven de doorslag dat een tussen de €699,- (aldi) en €1198,- merkloos net zo goed is.... Dus kijk naar meer dan aanschaf en een betaalbare batterij is net zo belangrijk. De eerste moest ook Gazelle het leren, net als Sparta en Batavus dus liever geen gebruikte want ze doen ze niet zomaar weg... Liever een nieuwe goedkope dan gebruikte van goed merk..
probleem met Gazelle fietsen veel te eenzijdig op merk beoordeeld, veel tevreden klanten die al jaren electrisch rijden op een Gazelle, bron: zeer goede rijwielhandelaar Van Velzen te Driebergen. De problemen zij meer van algemene aard ook betreft Batavus, Sparta, e.v.a. fietsen behalve de batterij problemen zij onderdelen van electrische fietsen gelijk aan normale fietsen terwijl bij de electrische fietsen er veel meer kracht en slijtage is.