Accu-onvrede onder e-bikebezitters

bereik-teller-ebike-800.jpg

Ruim een kwart van de e-bikebezitters uit het Radar Testpanel heeft weleens problemen ondervonden met de accu van de elektrische fiets, bijna 40 procent al binnen 1 jaar na aanschaf. Wie hierover een klacht bij de winkelier of fabrikant neerlegt, wordt lang niet altijd tevreden gesteld.

Ruim 20.000 Testpanelleden hebben een e-bike (gehad), een derde van deze groep zelfs meerdere. 71 procent heeft de fiets in de laatste 5 jaar aangeschaft. De meest populaire merken zijn Sparta, Gazelle, Batavus en Giant. Het grootste gedeelte (43%) weet niet welk merk accu de fiets heeft. Het meest gebruikte accusysteem, met 36 procent, is Ion technologie.

Goedkoop zijn de fietsen niet; de grootste groep (36%) zit in de prijscategorie tussen de 2.000 en 3.000 euro. Met het stijgen van de prijsklasse neemt de tevredenheid iets toe, maar daarbij gaat het om een enkel procent per honderden euro’s bovenop de prijs.

Actieradius

Het aantal kilometers dat de fietsen met ondersteuning kunnen afleggen, loopt erg uiteen. Waar het natuurlijk vooral om gaat, is of de accu doet wat is beloofd. Dat is in 56 procent van de gevallen zo. 10 procent kan zelfs langer fietsen dan verwacht. Helaas is er ook een flinke groep, namelijk ruim een kwart (26%), waarbij de actieradius kleiner is dan voorgespiegeld bij de aankoop of in de boekjes.

Vooral accuproblemen

1 op de 5 e-bikebezitters (21%) is niet geheel tevreden over de e-bike. De meeste ontevredenheid heeft te maken met het niet goed functioneren van de accu. Problemen met de actieradius zijn veruit het meest voorkomend. In 23 procent van de probleemgevallen heeft de accu het begeven. In evenveel gevallen geeft de fiets een onbetrouwbaar beeld over hoeveel kilometer nog met ondersteuning kan worden afgelegd. Ook is de accu soms temperatuurgevoelig (21%) en hapert de accu waardoor de trapondersteuning uitvalt (17%).

Welk merk scoort goed, welk merk niet?

Het accumerk dat er in de beoordelingen van de e-bikers uit het Radar Testpanel het best uitkomt, is Bosch met 89 procent tevredenheid (gebaseerd op het oordeel van 2037 gebruikers). Het meest negatief zijn de bezitters van een BionX-accu: 31 procent is hier niet geheel tevreden over (gebaseerd op 192 gebruikers).

Wat betreft de fietsmerken, zijn Flyer (gebaseerd op het oordeel van 580 gebruikers), Kalkhoff (219 gebruikers) en RIH (380 gebruikers) positieve uitschieters, met tegen de 90 procent tevredenheid. Het enige merk waarover meer mensen ontevreden dan tevreden zijn, is de ANWB e-bike (103 gebruikers). Ook Union scoort niet heel goed: een derde is over deze fiets niet geheel tevreden (403 gebruikers).

Veruit de meeste accuproblemen, 84 procent, ontstaan binnen 3 jaar na aanschaf. Bijna 40 procent ontstaat zelfs binnen 1 jaar na aanschaf. 60 procent van de mensen met een ‘probleemfiets’ zou deze niet hebben aangeschaft, als ze van tevoren hadden geweten dat de accu niet goed functioneert.

Service

71 procent heeft een klacht bij de winkelier en / of de fietsfabrikant neergelegd. 31 procent heeft daarop een coulanceregeling aangeboden gekregen – bij ruim een kwart overigens niet tot hun tevredenheid. Over de servicegerichtheid van de fabrikanten is zelfs 73 procent ontevreden.Over dit onderzoekAan het onderzoek deden 20.021 e-bikebezitters mee, allen lid van het Radar Testpanel. Het onderzoek vond plaats tussen 6 en 12 november 2015.

Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 90.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en / of voor nieuwsberichten op de website radartv.nl.