Veel accuproblemen bij e-bikes

Ruim een kwart van de 20.000 e-bikebezitters uit het Radar Testpanel heeft weleens problemen ondervonden met de accu van de elektrische fiets, bijna 40 procent al binnen één jaar na aanschaf. Wie hierover een klacht bij de winkelier of fabrikant neerlegt, wordt lang niet altijd tevreden gesteld.
Ruim 1 op de 5 e-bikebezitters (21%) is niet geheel tevreden over de e-bike. De meeste ontevredenheid heeft te maken met het niet goed functioneren van de accu. Problemen met de actieradius, het aantal kilometer waarmee men met een opgeladen accu zou moeten kunnen fietsen, zijn veruit het meest voorkomend. In 23 procent van de probleemgevallen heeft de accu het begeven. In evenveel gevallen geeft de fiets een onbetrouwbaar beeld over hoeveel kilometer nog met ondersteuning kan worden afgelegd. Ook is de accu soms temperatuurgevoelig (21%) en hapert de accu waardoor de trapondersteuning uitvalt (17%).
Veruit de meeste accuproblemen, 84 procent, ontstaan binnen 3 jaar na aanschaf. Bijna 40 procent ontstaat zelfs binnen 1 jaar na aanschaf. 60 procent van de mensen met een ‘probleemfiets’ zou deze niet hebben aangeschaft, als ze van tevoren hadden geweten dat de accu niet goed functioneert.
Service
71 procent heeft een klacht bij de winkelier en / of de fietsfabrikant neergelegd. 31 procent heeft daarop een coulanceregeling aangeboden gekregen – bij ruim een kwart overigens niet tot hun tevredenheid. Over de servicegerichtheid van de fabrikanten is zelfs 73 procent ontevreden.Lees meer over dit onderzoek in de volledige Testpaneluitslag.