Geen kaartjes via Tickets123

Op internet zijn veel aanbieders van concertkaartjes actief. Tickets123 is zo’n online ticketshop. Via hun website kun je kaartjes voor allerlei concerten en musicals bestellen. De prijzen voor deze kaartjes zijn enkele tientallen euro’s hoger dan de reguliere prijs. Dit komt volgens Tickets123 omdat ze inspelen op de vraag en het aanbod van de markt. Teveel betalen is altijd vervelend, maar het is nog vervelender als je (ondanks de hoge kosten) niet eens je kaartjes krijgt. En dat terwijl er ‘100% ticketgarantie’ wordt beloofd!

Radar kreeg tientallen klachten binnen van gedupeerden die een kaartje hadden besteld via Tickets123. Het wachten op de kaartjes duurt vaak een eeuwigheid en contact opnemen met Tickets123 heeft geen enkele zin.

Tine Jonker bestelde kaartjes voor Holiday on Ice op 30 december 2009. Toen de kaartjes maar niet binnen kwamen, zocht Tine contact met Tickets123. Het dure 0900-nummer draaide standaard een bandje af dat de voicemailbox vol is en op mailtjes werd niet gereageerd. Waar blijft de beloofde ‘binnen 24 uur persoonlijk advies en antwoord op al uw vragen per mail’?

En hoe zit het als je het concert gemist hebt omdat je nooit een kaartje hebt gehad? Geld terugvragen is onmogelijk als je op geen enkele manier contact kunt krijgen met de verkoper. Dat merkte ook Peter Nohlmans. Hij bestelde kaartjes voor de musical Amandla Mandela op 30 januari 2010. De kaartjes vielen maar niet op de mat en dus besloot meneer Nohlmans contact te zoeken met Tickets123. Ook hij liep tegen een volle voicemailbox aan. Zijn mailtjes werden niet beantwoord en aangetekende brieven werden ongeopend terug gestuurd. Op de avond van de voorstelling probeerde Peter Nohlmans via het theater nog aan last minute kaarten te komen, maar het was al compleet uitverkocht. Gelukkig voor meneer Nohlmans heeft Bos Theaterproducties, de producent van Amandla Mandela, twee kaartjes voor één van hun andere voorstellingen aangeboden.Wie zit erachter?Via de Kamer van Koophandel komt Radar achter de gegevens van de eigenaar van Tickets123. Op zijn adres staan nog twee andere bedrijven: Speelmax (online winkel voor houten speelgoed) en de souvenirwinkel Giftshop Surprise. We bellen hem om te vragen waarom Tickets123 zo met zijn klanten omgaat.Chaos bij Tickets123

'Er zijn hier inderdaad wat zaken misgegaan en vooral in december. Toen is het eigenlijk te druk geweest, maar ik ben financieel gewoon niet in staat dat weg te zetten', aldus de eigenaar. Later zegt hij zelfs: 'Ik kan ze niet allemaal terug betalen. Zo simpel is het.' Daarnaast beweert hij dat de chaos beperkt is tot december, maar dat klopt niet helemaal. Op 24 maart namen wij de proef op de som en bestelden kaartjes voor een concert van Candy Dulfer op 31 maart. Op de dag zelf hadden we nog steeds geen kaartjes ontvangen, dus we stuurden een mailtje naar Tickets123. Op het mailtje werd nooit gereageerd en wat schetste onze verbazing; drie dagen na het concert kwamen de kaartjes binnen. Maar wat heb je aan kaartjes van een concert dat al geweest is?Mojo

De financiële chaos bij Tickets123 is volgens de eigenaar veroorzaakt door concertorganisator Mojo. 'Zij menen reeds verkochte concertkaartjes ongeldig te kunnen maken zonder het aankoopbedrag te vergoeden en vervolgens weer te verkopen. [...] In eerste instantie treffen zij daarmee misschien ons maar zoals u ziet toch zeker ook de consument.'

Radar belde Mojo om te vragen of deze beschuldiging klopt. Marjanne Manders van Mojo vindt het raar dat zij de schuld krijgen. Afgelopen jaar zijn er maar van vier concerten kaartjes ongeldig verklaard: Lowlands 2009, Pearl Jam, Mika en The Editors. Mojo haalde de kaarten uit de verkoop toen bleek dat er veel kaarten de zwarte markt op waren gegaan. Op deze manier zijn de kaarten op de zwarte markt ongeldig en kunnen bedrijven als Tickets123 er niet aan verdienen. Na het ongeldig verklaren start Mojo wel altijd een nieuwe kaartverkoopronde.Oplossing

Wij zochten de eigenaar op bij zijn woonadres. Daar beloofde hij dat alle gedupeerden zo snel mogelijk terug betaald zullen worden. Hij hoopt binnen drie maanden alles opgelost te hebben. Ook vraagt hij alle gedupeerden nog een keer een mail te sturen naar [email protected] met naam, bestelnummer en rekeningnummer. Vergeet niet ook ons op de hoogte te houden!Consumentenrecht

Wat moet je doen als je toch je geld niet terug ziet? Léon Mölenberg, deskundige consumentenrecht, zegt: 'Gedupeerden moeten een aanmaning sturen. Stuur desnoods een deurwaarder op Tickets123 af. Er is echter wel een kans dat ze failliet gaat, als de zaak bij de rechter komt te liggen. In dat geval is het niet zeker dat je ooit nog je geld terug ziet.' Om meer druk uit te oefenen op Tickets123 kunnen de gedupeerden zich samenvoegen in het aanmaningsproces. Probeer eerst te mailen naar Tickets123 en neem pas juridische stappen als u echt uw geld niet terug krijgt.Consumentenautoriteit

Op dit moment doet de Consumentenautoriteit onderzoek naar alle sites die tickets doorverkopen. In hoeverre houden zij zich aan de regels die gelden op het gebied van consumentenrechten? Ook Tickets123 wordt hier nader bekeken. Rond half mei zal het onderzoek afgerond worden.