Geld besparen? Voorkom impulsaankopen

Wilt u geld besparen? Bepaal dan voordat u een winkel binnenstapt precies wat u wilt gaan kopen. Dus zorg dat u zowel het product weet als het merk. Doet u dat niet – en stapt u zonder concreet doel een winkel binnen – dan zult u veel meer impulsaankopen verichten, dan iemand met een 'boodschappenlijstje'.

De niet geplande, of beter gezegd, de impulsaankopen nemen dan met maar liefst 60 procent toe. Dat komt naar voren uit het onderzoeksrapport ‘Unplanned Buying on Shopping  Trips’.

Ook de redenen waarmee een consument voor een bepaalde winkel kiest zijn van invloed. Als de winkel is gekozen vanwege zijn lage prijzen, dan neemt de kans op impulsaankopen toe. De lage prijs rechtvaardigt kennelijk de ongeplande aankoop. Bij consumenten die meerdere winkels tegelijk bezoeken, neemt de kans op impulsaankopen af.

Verder blijkt dat het assortiment en de service van het personeel geen enkele invloed hebben op impulsaankopen van de klanten. Bij consumenten die meerdere winkels tegelijk bezoeken, neemt de kans op impulsaankopen af. Marketingactiviteiten die buiten de winkel plaatsvinden hebben geen directe invloed op het aantal impulsaankopen.

In het onderzoeksrapport ‘Unplanned Buying on Shopping Trips’ wordt het koopgedrag van 441 Nederlandse huishoudens op de voet gevolgd. Tijdens de 3.000 geregistreerde winkelbezoeken werden in totaal 18.000 aankopen gedaan. De deelnemers wisten niet wat het doel van het onderzoek was.

© Radar