Geld terug voor bellen naar nepincassobureau

Consumenten die naar aanleiding van een valse factuur belden met het betaalde informatienummer van nepincassobureau Corpus Justitia, krijgen hun belkosten terug. Dit is vandaag bekendgemaakt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), meldt Emerce.

Door het optreden van ACM hoeven consumenten hun telefoonaanbieder niet te betalen voor het bellen naar het informatienummer van Corpus Justitia. Telefoonaanbieders die de telefoonkosten al hebben geïnd, moeten het geld binnen 2 maanden terugbetalen aan de gedupeerden.

Nooit iemand aan de lijn

Begin augustus 2013 stuurde Corpus Justitia valse incassobrieven. Er werd vervolgens door bezorgde consumenten naar het 0900-nummer van Corpus Justitia gebeld. Zij wilden weten om welke schuld het ging. De consumenten kregen echter nooit iemand te spreken en moesten soms wel 20 minuten wachten. Voor het informatienummer werd 45 cent per minuut gevraagd. In 8 uur tijd werd er 4354 keer gebeld. Het totale schadebedrag is 22.000 euro.

Het telefoonnummer werd in augustus al door ACM uit de lucht gehaald toen er bij ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten, signalen binnenkwamen over Corpus Justitia. De oplichters zijn inmiddels aangehouden.

Bron: Emerce