Geweigerd op een vlucht? Dit zijn je rechten

Vlucht Geweigerd

Stel je staat bij de gate op Schiphol maar je voelt je ziek en dat is aan je te zien ook. Mag de luchtvaartmaatschappij je dan weigeren mee te nemen? En welke rechten heb je überhaupt als je niet mee mag vliegen op de vlucht waarvoor je wel betaald hebt? Radar zoekt het uit. 

Luchtvaartmaatschappij mag je weigeren

We kijken voor dit verhaal naar vluchten binnen Europa of vluchten die vertrekken vanuit Europa. Die vallen namelijk onder de Europese wet- en regelgeving. Daarin staat dat de luchtvaartmaatschappij het recht heeft je te weigeren, als er sprake is van redelijke gronden.

 Is het een redelijke grond als je zichtbaar ziek bent? “Absoluut”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. “Tijdens de vlucht is er geen toegang tot medische zorg, daarom staat de bemanning van het vliegtuig altijd bij de deur, om te kijken of er zichtbaar zieke mensen aan boord komen. Als je gezien wordt als ‘not fit to fly’ kan de bemanning besluiten je te weigeren.”  

“Afhankelijk van de situatie kan de luchtvaartmaatschappij je boeking annuleren, of je vervoer op een later moment aanbieden.” Toch is dat een coulance, want volgens Van der Staak kun je je op zo’n moment niet beroepen op recht op compensatie.

Instapweigering bij overboeking

Instapweigering, zo heet dit begrip, kan ook voorkomen bij overboeking. Grotere maatschappijen, zoals British Airways, Lufhansa of KLM werken volgens Van der Staak met een uitgebreid netwerk van luchthavens om passagiers naar een hub te brengen, waarvandaan de vlucht naar de eindbestemming vertrekt.

“Overboeken is standaard bij de meeste grote maatschappijen”, stelt Van der Staak. “Dat doen de airlines omdat niet iedereen zijn overstap op de hub haalt.” Als iedereen toch op tijd aankomt op de hub terwijl de bestemmingsvlucht vol is, dan moet de maatschappij eerst op zoek naar vrijwilligers die een latere vlucht willen nemen.” 

De airline biedt een vergoeding in geld, in vouchers, een upgrade, of een hotelvergoeding met eten en drinken. Als niemand zich hiervoor meldt dan verhoogt de luchtvaartmaatschappij het aanbod meestal, tot er toch passagiers zijn die er gebruik van willen maken. Zijn er echt geen vrijwilligers te vinden? Dan kan de luchtvaartmaatschappij zelf willekeurig passagiers selecteren die niet mee mogen.

Los van de vergoeding, gelden ook de Europese compensatieregels, stelt Van Der Staak. “Deze lijken erg op de regels bij vertraging van een vlucht.” 

Geweigerd wegens ziek bemanningslid

Andere redenen waarom je kan worden geweigerd: een ziek bemanningslid. Voor de veiligheid zijn er regels voor een maximaal aantal passagiers per steward. Als er eentje minder is, mogen er ook minder passagiers mee. 

Het kan eveneens voorkomen dat door omstandigheden een kleiner toestel beschikbaar is voor de vlucht waarin minder passagiers passen. Ook dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor een compensatie of een andere vlucht. 

Als je geweigerd wordt, omdat je onder invloed bent of omdat je reisdocumenten niet in orde zijn, dan ben je zelf verantwoordelijk.

Gaat geregeld mis

De Consumentenbond zegt dat het regelmatig misgaat met het naleven van de regels door de luchtvaartmaatschappij. “Zo zocht Transavia recentelijk bij een overboekte vlucht niet eerst naar vrijwilligers, maar weigerde spontaan een groep passagiers die uit Griekenland naar Nederland zou vliegen. Dat is niet correct.”

Tip: Zorg ervoor dat je altijd op tijd bij de gate bent. Als er geen specifieke tijd op je ticket staat, zorg er dan voor dat je minimaal 45 minuten voor de vertrektijd van de vlucht aanwezig bent. Dan ben je al voorbij de bagage drop-off, douane en security. 

Meer over