Wanneer heb je recht op vergoeding bij een gewijzigde vlucht?
De vakantie is in aantocht en dan is het natuurlijk fijn als je vliegvakantie hebt gepland, deze ook vlekkeloos verloopt. In de uitzending van 10 april van Radar meldden wij al dat vluchten te pas en te onpas worden gewijzigd. In alle reacties die wij binnen hebben gekregen van reizigers blijkt dat zij lang niet altijd op hun rechten gewezen worden of zelfs onterecht op kosten worden gejaagd.
Luchthaven gewijzigd
Je heenvlucht is ineens 48 uur later of je aankomst bestemming wordt verplaatst van Eindhoven naar Amsterdam, terwijl je auto op Eindhoven staat. Het is een greep uit de klachten die wij binnenkrijgen van reizigers.
Wanneer mogen vliegtijden gewijzigd worden?
Luchtvaartmaatschappijen mogen tot twee weken voor vertrek probleemloos hun tijden aanpassen. Je hebt recht op compensatie als je tussen de zeven en veertien dagen voor vertrek geïnformeerd wordt bij een vlucht die twee uur eerder gaat vertrekken en/of meer dan vier uur later aankomt. Ook heb je recht op compensatie als de vliegmaatschappij zeven dagen of korter voor vertrek je vlucht wijzigt. De vlucht moet dan minimaal één uur eerder vertrekken en/of meer dan twee uur later aankomen.
Wij vroegen een reactie aan de branchevereniging voor reisorganisaties ANVR, toezichthouder Autoriteit Consument en Markt en de Inspectie Leefomgeving en Transport.
ILT
De ILT houdt toezicht op de naleving van de passagiersrechtenverordening. Maar, geven zij aan, het begrip ‘schemawijziging’ is een begrip dat niet in de Verordening is geregeld. Wat er precies onder schemawijziging valt is daarom een grijs gebied.
Wat ze wel weten is dat aanpassingen in het vluchtschema, langer dan 14 dagen voor vertrek, niet onder het toezicht van de ILT vallen, maar van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
ANVR
ANVR zegt: In algemene zin weten reizigers goed wat hun rechten zijn, in geval van problemen is terug te vinden in de ANVR-voorwaarden wat hun rechten zijn.
Verder verschuilt de ANVR zich achter art. 2.6. van de ANVR-pakketreisvoorwaarden, waarin staat dat de definitieve vertrek- en aankomsttijden van vervoersonderdelen van de reis uiterlijk vermeld staan in de reisbescheiden. Dat komt de reisagent/luchtvaartmaatschappij goed uit. Vanaf het moment dat passagiers boeken, moeten de reisbescheiden opgestuurd worden. Anders betaal je voor iets wat totaal onzeker is.
Onze tip is dus: om een definitieve bevestiging te vragen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Als je die niet krijgt dan is de kans dus aanwezig dat het gewijzigd wordt en als je wel de bevestiging krijgt, dan heb je meer rechten als er wat gewijzigd wordt.
Daarnaast geeft de ANVR wel aan dat zij hun leden er nogmaals deze week op wijzen dat zij de reisbescheiden tijdig moeten sturen en de reiziger goed op hun rechten moeten wijzen bij (ingrijpende) wijzigingen.
De volledige reacties van ILT en ANVR zijn hier terug te lezen.
Keuzehulp
Twijfel je waar je aan toe bent? De Consumentenbond heeft een keuzehulp waarin je kunt opzoeken waar je recht op hebt als je vlucht wordt gewijzigd of geannuleerd. Door een paar korte vragen te beantwoorden, krijg je een advies voor jouw situatie.