Vliegmaatschappijen boeken te pas en te onpas vluchten om

Vluchten worden te pas en te onpas gewijzigd nadat een vliegticket is gekocht. Radar krijgt de laatste tijd steeds meer meldingen van reizigers die na het kopen van vliegtickets geconfronteerd worden met wijzigingen. Voorbeelden hiervan zijn ongunstige vluchttijden, extra tussenstops of zelfs vliegen via een andere luchthaven. De reiziger heeft in bepaalde situaties sterke rechten, maar wordt in plaats daarvan benadeeld met extra kosten.

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties mogen van alles wijzigen tot 14 dagen voor vertrek. Uit een enquête van Radar onder haar testpanel leden blijkt dat maar liefst 70 procent niet op de hoogte is dat vluchten gewijzigd mogen worden. Reizigers die daadwerkelijk met een wijziging geconfronteerd werden, ondervonden in meer dan 40 procent van de gevallen problemen met de planning rondom de reis, wat vaak tot extra kosten leidt. En als je al rechten hebt als reiziger, word je daar vaak niet op gewezen door de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. 

Gewijzigde tijden en onverwachte tussenstop

Zo sprak Radar met reiziger Ronald. Hij kocht meerdere tickets voor een reis naar Faro. Vervolgens werd zijn vluchttijd maanden voor zijn vlucht gewijzigd, terwijl hij bij het boeken ervan uitging dat de tijden vaststonden. Dan komt de vakantie dichterbij en stuurt TUI een mail: ‘Aftellen maar, je vertrekt bijna!'. Door in te loggen, stuit Ronald op een nieuwe wijziging. Hij komt er uiteindelijk zelf achter dat er een tussenstop is toegevoegd, waar TUI hem niet van op de hoogte heeft gesteld. Als Ronald zelf wat wil wijzigen, wordt hem 50 euro per ticket in rekening gebracht. De vlucht helemaal annuleren is geen optie, want dan is hij ook nog de kosten van de tickets kwijt.

Ondanks extra betaling, ongunstige wijziging

Om zeker ze zijn van een gunstige tijd, pakt reiziger Sharon het anders aan. Ze boekt een pakketreis bij Prijsvrij.nl en betaalt extra voor gunstige vliegtijden voor een vlucht met Ryanair. Twee weken nadat ze heeft geboekt worden de vluchttijden al aangepast, waardoor ze in totaal 1,5 dag van haar vakantie mist. Ze krijgt het geld dat zij extra betaald heeft voor de voordelige vliegtijden niet terug. Het vreemde is dat een vlucht op de op haar gekozen tijd wel bestaat, maar die krijgt zij niet van Prijsvrij. Om zelf de vlucht te wijzigen zou zij 750 euro moeten betalen. Bij annuleren krijgt zij geen geld terug.

Maar wat mag nou eigenlijk? En zijn de regels ook fair? Fons vraagt het aan de Consumentenbond en EUclaim. 

Geschillencommissie

Kom jij er niet uit met jouw luchtvaartmaatschappij? Dan kan het raadzaam zijn een klacht in te dienen bij reissectie van de geschillencommissie. Je hebt hiervoor geen rechtsbijstand nodig.

Voor meer ervaringen van reizigers, lees de testpaneluitslag:

Vlucht geboekt? Bij deze mensen werden tijden en bestemmingen gewijzigd