'Gratis' mobieltje? Vodafone-klant krijgt geld terug
De eerste zitting over het 'gratis' mobieltje bij een abonnement zou vandaag plaatsvinden. De provider - Vodafone - heeft echter besloten de zaak niet voor te laten komen en betaalt de gedupeerde klant het gevraagde bedrag in zijn geheel terug.
Radar besteedde eerder aandacht aan de zogenaamde 'gratis' mobieltjes. Deze telefoons bleken helemaal niet gratis. Iedere maand werd er een gedeelte van het abonnement gebruikt om het toestel af te lossen. Hoeveel je betaalde voor je abonnement en hoeveel voor het toestel, was niet duidelijk.
De Hoge Raad besloot in 2016 dat alle all-in abonnementen, waarbij niet specifiek werd aangegeven hoeveel de consument voor de telefoon betaald had, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat klanten het te veel betaalde abonnementsgeld en de nieuwwaarde van het toestel kunnen terug vragen bij de provider.
Eerste zitting
ConsumentenClaim staat consumenten bij een claim willen indienen bij hun provider. Vandaag zou een eerste zitting plaatsvinden in de proefprocedure tegen Vodafone. De telecomprovider heeft echter besloten om de zaak niet voor te laten komen en het gevraagde bedrag in zijn geheel te betalen.
In dit geval betekent dit dat de klant de nieuwwaarde van zijn telefoon, het te veel betaalde abonnementsgeld en de rente hierover terug krijgt. Na aftrek van de proceskosten komt dit neer op circa 1000 euro. ConsumentenClaim werkt via een no cure no pay-systeem en ontvangt bij een succesvolle procedure 15 procent. De klant in kwestie houdt dus 850 euro over.
De zaak die vandaag zou voorkomen is een individueel geval. Inmiddels hebben zich 33 duizend mensen zich gemeld bij ConsumentenClaim met een soort gelijke klacht. De vraag is nu of ook deze mensen hun geld terug kunnen verwachten.
Wat kun je doen?
Wil je ook je je oude abonnement nietig verklaren en in aanmerking komen voor compensatie? Meld je dan bij je provider of bij een claimorganisatie.
Radar heeft ook verschillende voorbeeld brieven online staan om je oude abonnement nietig te laten verklaren. Kijk hieronder welke brief bij jouw situatie past:Situatie 1: Opvragen dossier bij provider
Heb je niet alle gegevens meer compleet van alle oude abonnementen? Vraag aan de hand van deze brief je dossier op bij de telecomprovider.Situatie 2: Contract nietig verklaren met of zonder toestel
Klik hier voor de brief om je (oude) abonnement te vernietigen.Situatie 3: Woekerrentes
Heeft je provider ook rente berekend zonder dit van te voren gemeld te hebben? Stuur dan deze brief. Bij een hogere rente dan het wettelijk maximum kun je middels deze brief je abonnementsgelden verlagen.
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
2Een telefoonabonnement met een gratis mobieltje: zo werd het aangeboden. Je zou kunnen bedenken dat die telefoon niet helemaal gratis is. Maar dat het om een lening gaat met vaak ook nog een flinke rente, daar hadden we geen idee van. Zo meldden we bij Radar een jaar geleden. Ook de Hoge Raad besloot dat deze aanbiedingen niet geldig zijn en dat je zelfs de nieuwwaarde van je oude mobieltje kan terugeisen bij je telecomprovider. Die zijn daar alleen niet zo happig op. De organisatie ConsumentenClaim maakt zich al een tijd hard voor deze zaak en biedt no cure no pay aan om geld terug te vragen voor het oude toestel. En ze hebben nieuws. Maandag 2 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1 Meer over de uitzending
Naar aanleiding van de uitzending van 2 oktober 2017, waarin vanuit Vodafone aangegeven werd dat klanten zich rechtstreeks moesten melden, de voorbeeldbrief ingevuld en aangetekend verstuurd. Reactie ontvangen van Vodafone via mail: Is volgens hun niets mis, maar als ik vind van wel moet ik dit duidelijk aangegeven en dan zullen ze "welwillend" naar de situatie kijken. Hierop vanuit mij een reactie via mail met een voorstel, maar krijg geen reactie vanuit Vodafone op deze mail. Na ongeveer 1 week weer een mail verstuurd, maar wederom geen reactie van Vodafone. Getracht telefonisch in contact te treden, maar desbetreffende afdeling (Complaint Services/ Legal Back office) is volgens medewerker Vodafone nooit telefonisch bereikbaar, medewerker geeft aan dat een reactie wel eens 10 dagen kan duren. Na lang wachten wederom een aangetekende brief naar Vodafone, met daarbij tevens de kopieën van het mailverkeer, en met de vraag binnen 15 dagen schriftelijk te reageren. 15 dagen zijn reeds voorbij, maar krijg helemaal geen reactie meer van Vodafone. Zijn er meerdere mensen met deze "ervaring"? Wie heeft er een oplossing. Kan toch eigenlijk niet dat er helemaal geen reactie komt op mailverkeer en zelfs ook aangetekende stukken?