Grote verschillen in prijs en kwaliteit bij reparatie smartphone-scherm

Pats! Daar ligt hij, op de grond. In de hoop dat hij niet gebroken is raap je hem op. Niets is minder waar. Het hele scherm van je iPhone is gebroken. Wat nu? Laten maken bij de officiële Apple Store of bij dat kleine winkeltje om de hoek? Dat maakt nogal wat uit, blijkt uit onderzoek van Radar. Niet alleen in kwaliteit maar ook in prijs.

In het onderzoek dat Radar heeft uitgevoerd blijkt dat de reparatiekosten nogal uiteenlopen tussen de verschillende winkels. Het type smartphone maakt hierbij weinig verschil. De test is uitgevoerd met een iPhone 6, iPhone 5C, Samsung Galaxy S7 Edge en een Huawei P10 Lite.

Geen nieuw scherm door lichte verbuiging

Allereerst een bezoek aan Amac, een premium reseller van Apple. Bij het tonen van een kapotte iPhone 6, vertelt de medewerker dat Apple waarschijnlijk geen nieuw scherm op de telefoon zal plaatsen. Dit omdat de telefoon verbogen is. Door het in de achterzak dragen van de telefoon komt er een lichtelijke verbuiging in de telefoon.

De Amac-medewerker vertelt dat Apple dit soort gevallen niet repareert omdat op den duur het scherm niet goed functioneert. Wel adviseert hij om een nieuwe telefoon van 351,10 euro te kopen. Bij een telefoon zonder lichte buiging kost een nieuw scherm 161,10 euro.

Bij de Phonedokter is het wel mogelijk om de licht verbogen iPhone te laten repareren. Voor 89 euro kan het bedrijf een scherm van 'A-kwaliteit' in het toestel plaatsen. Een medewerker van de Phonedokter laat weten dat de lichte verbuiging totaal geen probleem is voor de betreffende reparatie. Een 'A-kwaliteit'-scherm is in principe geen origineel Apple-scherm. Alleen Apple verkoopt originele iPhone-schermen.

Reparatie iPhone 5C

Dan het volgende toestel: de iPhone 5C. Amac kan voor 161,10 euro een nieuw, origineel, Apple-scherm in het toestel plaatsen. Bij GSM Reparatie Centrum kost dezelfde handeling 59 euro. Hier krijg je echter geen origineel Apple-scherm, maar een zogeheten 'A-kwaliteit-scherm'.

Het duurste scherm

Samsung Galaxy S7 Edge-gebruikers moeten het diepst in hun buidel tasten bij een nieuw scherm. De prijs is zo hoog omdat Samsung weinig schermen produceert en omdat dit scherm vast zit aan andere onderdelen waardoor het een kostbaar product is (andere onderdelen moeten dan namelijk ook worden vervangen). Bij The Fixables kost een nieuw scherm voor dit toestel 349 euro. Bij Maxfix kost dezelfde reparatie 300 euro. The Fixables en Maxfix werken alleen met originele schermen.

Nieuw scherm bij de Huawei P10 Lite

Het laatste toestel in de test van Radar is de Huawei P10 Lite. Bij The Fixables krijg je voor dit toestel een nieuw scherm met zwarte randen voor 199 euro. Wanneer je voor een goud of blauw scherm kiest, is de prijs lager namelijk: 169 euro. Dit komt omdat deze kleuren minder populair zijn.

Het gaat hier overigens wel om een refurbished scherm. Lees ook Radar's uitleg over refurbished producten. De medewerker legt uit dat dit betekent dat het scherm bestaat uit een gerepareerd en eerder gebruikt origineel Huawei scherm. Opmerkelijk is dat exact dezelfde reparatie bij het Huawei Service Center (officiële winkel) met een origineel Huawei scherm met 124 euro relatief goedkoop is.

Dat schermpjes bij officiële winkels meestal goedkoper zijn bij Samsung- en Huawei-toestellen, komt omdat deze winkels de schermpjes goedkoper kunnen inkopen.

Waarom zit er verschil in de kosten?

De rondgang van Radar bij de diverse bedrijven roept veel vragen op. Waarom zit er zoveel verschil in de kosten van het vervangen van een kapot scherm? Wat zegt de prijs over de kwaliteit? Hoe zit het met scherm- en homeknop-defecten van de meest recente iPhones?

Radar stelt deze vragen aan David Lemereis van de techwebsite Bright. Hij stelt dat een origineel iPhone-scherm beter reageert op aanraking. Bovendien kunnen kleuren anders zijn bij een ander soort scherm. Het is volgens hem lastig om te bepalen of een reparateur goed is in zijn werk en ook de juiste kwaliteit van bepaalde onderdelen gebruikt. Zo kunnen winkels altijd zeggen dat zij A-kwaliteit schermen verkopen. Als consument heb je nu eenmaal te weinig kennis om het verschil te zien.

Daarnaast zegt Lemereis dat winkels die beweren originele Apple schermen te verkopen, onzin spreken. Volgens hem kan alleen Apple en Apple gecertificeerde winkels originele schermen plaatsen. Dit komt omdat Apple hun reparatieservice en onderdelen heel goed afschermt. Bij Samsung of Huawei kunnen derde partijen dit overigens wel.

Is een niet origineel scherm een goede keuze?

Mocht je in het bezit zijn van een ouder type smartphone, dan kun je volgens Lemereis prima kiezen voor een goedkoper, niet origineel scherm. Als consument zal je de verschillen in kwaliteit niet zo snel merken en je garantie is dan vaak toch al verlopen.

Forumreacties

8
  • Door Radar

Je telefoon glipt uit je hand. Het telefoonscherm ligt aan gruzelementen. Wie is het niet overkomen? Een rondgang langs verschillende telefoonwinkels leert dat de prijsverschillen voor het repareren van je scherm gigantisch zijn. Waarom is het verschil zo groot, en wat voor scherm krijg je eigenlijk? Radar gaat op onderzoek uit. Meer info: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/23-10-2017/ Maandag 23 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

  • Door JvandeW

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Radar. Het zal vermoedelijk wel zo zijn dat de dure schermreparaties ook originele onderdelen of onderdelen van hoge kwaliteit betreffen, terwijl de goedkopere onderdelen qua kwaliteit niet voldoen aan het origineel. Dat heb ik uit eigen ervaring ook zien gebeuren bij mensen die goedkoop het scherm wisten te repareren. Dan heeft het scherm niet het contrast, kleurreproductie en kijkhoeken van het originele scherm. Of zelfs eens iemand gezien die duidelijk een goedkoop LCD kreeg waar het originele scherm van de Samsung een AMOLED scherm heeft. Daar zit een wereld van verschil tussen. Toestel was er ook dikker door geworden.

  • Door renewouters

Inderdaad, de onderdelen. Maar ook mag iedereen nog altijd zelf bepalen hoeveel hij/zij wil verdienen. Als er weinig concurrentie in de directe omgeving is kan je uiteraard meer vragen dan als je in een winkelstraat zit met veel reparateurs. En iedereen vraagt uiteindelijk zo veel als mogelijk is in de betreffende markt. Dat moet de presentatrice van Radar kunnen beamen....