Reparatiekosten smartphone-scherm - reactie The Fixables

thefixables-reactie.jpg

Naar aanleiding van de uitzending van Radar over de grote kostenverschillen bij de reparatie van een smartphonescherm heeft The Fixables de onderstaande reactie gegeven.

'Wanneer het gaat om het vergelijken van prijzen van schermreparaties vinden wij het belangrijk dat er niet alleen naar de verkoopprijs wordt gekeken.

Bij het vervangen van een kapot display zijn er namelijk nog meer zaken die meespelen om een reëel beeld van de kosten voor de consument te bepalen.

In hoeverre wordt er discreet omgegaan met de data die zich op een toestel bevindt?

Hoe professioneel en vakkundig wordt de reparatie uitgevoerd? In veel gevallen moet het toestel volledig worden gedemonteerd. Dat heeft gevolgen voor veel andere functies in het toestel.

Wat zijn de garantievoorwaarden van een reparatie? En hoe wordt er met die garantie omgegaan?

Is er een officiële factuur met BTW gemaakt?

Wordt er duidelijk aangegeven wat het gaat kosten en is het duidelijk dat de reparatie wel degelijk invloed heeft op de garantie of waterdichtheid van toestellen.

De inkoopsprijs van met name Apple onderdelen is nogal bepalend voor de uiteindelijke prijs die voor een reparatie wordt gerekend. Wij kunnen bijvoorbeeld Apple schermen voor de helft van de prijs inkopen, maar dat is niet de kwaliteit die wij willen gebruiken.

Wat betreft de onderdelen is het zo dat er door de meeste reparatiebedrijven niet aan originele parts te komen is behoudens die van Samsung.

We hebben een half jaar geleden in het TV programma Kassa uitgelegd hoe het zit met de onderdelen van Samsung en aangegeven dat de inkoopsprijzen erg hoog zijn. Dat maakt nog steeds de reparatiekosten van Samsung toestellen extreem duur.

The Fixables streven er altijd naar om een toestel weer in de best mogelijke staat terug te brengen en wij zijn van mening dat dat alleen maar kan met de beste onderdelen en in sommige gevallen is dat niet alleen het scherm, maar ook het frame waar het scherm in zit (Sony Xperia). Dat maakt de onderdelen en dus de reparatie prijzig. Wij geven onze klanten voordat een reparatie wordt uitgevoerd altijd duidelijk aan wat de te verwachten kosten zijn. En gaan niet aan de slag zonder akkoord van de klant.

Om de kijkers van Radar een compleet beeld te geven is het volgens ons noodzakelijk om dit aan het onderzoek toe te voegen.'