Gulf Gas & Power: Giga opzegboetes en 'bijzondere' werving
Energiecowboys zijn van alle tijden, maar sommige bedrijven maken het wel heel bont. De afgelopen twee jaar kreeg Radar klachten over verkoop partij Fluent Energy in combinatie met energieleverancier Gulf Gas & Power. 'Ik betaal veel meer dan in het gesprek met Fluent was beloofd' en 'Ik heb niet eens getekend', zijn klachten die Radar binnenkrijgt. Als mensen vervolgens hun contract opzeggen worden ze geconfronteerd met opzegboetes tot wel 26.000 euro. En niet alleen Gulf rekent een boete, ook de bemiddelaar stuurt een nota. En laten die twee nou net onder een hoedje spelen.
Ongevraagd gebeld
Gedupeerden die contact zochten met Radar zeggen allemaal ongevraagd gebeld te zijn. En dat mag niet meer sinds toenmalig staatssecretaris Mona Keijzer in 2021 de telefonische verkoop voor consumenten een zzp'ers aan banden legde. Opvallend: In het gesprek weet de verkoper vaak al wanneer het huidige energiecontract afloopt. De verkoper belooft gouden bergen, maar bovenal dat de klant bij Gulf Gas&Power goedkoper uit zal zijn.
Veel gedupeerden werden in 2022 benaderd door bemiddelaar Fluent Energy, toen de energieprijzen de pan uit rezen. Tussen de werving door Fluent Energy en de start van de levering door Gulf Gas&Power zit meestal drie tot zes maanden, waarom dat is is onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat mensen er na die termijn pas achterkomen welk voorschotbedrag wordt afgeschreven. En die zijn in de regel vele malen hoger dan aanvankelijk werd geschetst. Dit blijkt vervolgens moeilijk aan te passen: 'We betaalden daardoor in 10 maanden 7.000 euro teveel aan voorschot'. Soms wordt er gezegd dat de prijzen met de markt mee zullen dalen, wat vervolgens in de praktijk niet zo is. De klantenservice is slecht bereikbaar en op aangetekende brieven wordt niet gereageerd.
Dubbele boete
Gedupeerden vertellen Radar dat de bemiddelaar die hen belt wist dat hun contracten bij hun vorige energieleveranciers bijna afliepen. 'Achteraf denk ik, hoe konden ze dat weten?'. Ook klagen mensen dat de handtekening op de machtigingsovereenkomst met Fluent nooit door hen is gezet. Het contract heeft vaak een looptijd van vier of vijf jaar. Als klanten vervolgens opzeggen, geeft Gulf Gas&Power wel thuis en wordt een giga boete gegeven. En als binnen drie maanden na de start van de levering het contract met Gulf wordt opgezegd, valt er ook nog een boete van Fluent op de deurmat. Voor elke aansluiting één. 'Ik heb er slapeloze nachten van', schrijft een oud-Gulf klant aan Radar.
De boetes die mensen van Gulf krijgen variëren van 10.000 tot wel 26.000 euro.Als mensen hier tegen protesteren krijgen ze een bericht dat Bierens Incasso Advocaten faillissement aan gaat vragen om betaling af te dwingen. Zeker een gedupeerde heeft die brief inmiddels ontvangen. Een andere gedupeerde kreeg uiteindelijk een vordering van bijna 20.000 euro te verstouwen van Bierens, na wat gepingpong heeft hij dat kunnen verlagen naar 11.000. Een andere gedupeerde meldt Radar dat haar boete bij Gulf om onduidelijke redenen is ingetrokken.
Op de machtigingsovereenkomsten die mensen naar Radar opstuurden worden tarieven gehanteerd die onvergelijkbaar zijn met andere maatschappijen, aangezien het niet alleen ex btw bedragen zijn. Maar exclusief alles: ODE, transportkosten, belastingen, etc. Op de overeenkomst staat niet alleen de naam van Fluent, Gulf en de desbetreffende klant, maar ook een logo van een bemiddelaar. En de naam van degene die het contract heeft verkocht. Een deel van die namen kan de redactie van Radar koppelen aan Global Marketing Bridge. De energie cowboy die onlangs een boete van 400.000 euro moest betalen voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop
Logo van Amerikaanse multinational
Het logo van Gulf Gas & Power is dat van de bekende Amerikaanse oliemaatschappij. De eigenaren van de Nederlandse energieleverancier betalen om dit logo te mogen gebruiken. Ze hebben bedrijfsmatig niets met het grote Gulf Oil te maken, maar wekken met het logo wel de indruk dat ze onderdeel zijn van een internationaal bedrijf.
Meer dan 140 gedupeerden
Niet alleen Radar ontving klachten over Fluent Energy en Gulf Gas&Power. Ook rechtsbijstandsverzekeraars ARAG kreeg dit jaar alleen al 30 klachten over Gulf binnen. DAS heeft in totaal 35 zaken, Achmea Rechtsbijstand 65 zaken. In totaal gaat het inclusief de klachten die bij Radar binnenkwamen om meer dan 140 gedupeerden. Rechtsbijstandsverzekeraar DAS voerde onlangs een rechtszaak tegen Fluent namens een oudsnackbareigenaar op Terschelling.
De rechter bepaalde daarin dat de boete die Fluent berekent had vernietigd werd. Over de boete van Gulf moet apart geprocedeerd gaan worden.
Radar vroeg bij de Raad voor de Rechtspraak op hoe vaak Gulf Gas & Power zelf procedeert tegen (oud) klanten. Daaruit blijkt dat Gulf opvallend vaak zelf procedures start. Alleen dit jaar zijn er 96 civiele procedures gestart tegen (oud)klanten. Ter vergelijking: Essent, een van de drie grootste energiemaatschappijen, startte er negen.
Saillant details: Radar interviewde voor de tv-uitzending van 28 oktober twee gedupeerden van Fluent Energy en Gulf Gas & Power. Eén van hen kreeg voor uitzending een rechtszaak op zijn dak vanwege deelname aan het televisieprogramma. Hij trok zijn deelname niet in.
Kerstboom van bedrijven
Fluent Energy zegt in meerdere reacties aan Radar dat zij slechts een verkoopplatform zijn, waar onafhankelijke bellers gebruik van konden maken. Ook wijst zij Radar er steeds op dat de twee bedrijven door elkaar gehaald worden. Wat allicht ook niet zo gek is. De drie oprichters van Gulf Gas&Power zijn namelijk samen met een andere partij (The Blacklabel) de eigenaren van Fluent Energy. Fluent Energy is dus voor 50% in handen van Gulf. De dagelijkse leiding van Fluent lijkt, gezien correspondentie die Radar in heeft gezien bij Djuri de Kok te liggen.
Uit documenten die Radar in bezit heeft wordt duidelijk dat vanwege alle negatieve reviews over Fluent Energy, hij en zijn compagnons een nieuw bedrijf hebben opgericht: Watt Wijzer. Onder die naam zouden zij nu energiecontracten aan de man brengen. Overigens verstrekte de Rabobank ze voor dat bedrijf geen bankrekening, want ze willen 'niet geassocieerd worden met de negatieve berichtgeving.'