Haribo en Martien Meiland winnaars Loden Leeuw 2020
In het AVROTROS-programma Radar is vanavond de Loden Leeuw uitgereikt aan Haribo en Martien Meiland. De prijs voor de irritantste reclame van het jaar werd met 39 procent van de stemmen gewonnen door Haribo. De reclame waarin een BN’er de hoofdrol speelt, werd met 45 procent van de stemmen glansrijk gewonnen door Martien Meiland in de commercial van de Vriendenloterij Bingo. In totaal zijn er ruim 103.000 stemmen uitgebracht in deze jaarlijkse verkiezing.
De winst van Haribo is opvallend te noemen: vorig jaar wist het Duitse snoepmerk ook al de meeste ergernis op te wekken bij de kijkers met hun spotje. 'Ik zet meteen het geluid uit of ren de kamer uit’ en een andere kijker zegt: ‘Tot mijn grote ergernis komt deze reclame gewoon weer op dezelfde manier terug! Nog net zo irritant dus.’ Haribo werkte niet mee aan de uitreiking en weigerde -in tegenstelling tot vorig jaar- om de prijs in ontvangst te nemen.
De nummers 2 en 3 in deze categorie ontlopen elkaar niet veel: de reclame van Hornbach waarin een man een relatie krijgt met zijn zaag kreeg 19 procent van de stemmen en de commercial van Decupré waar twee vrouwen praten over traagschuimmatrassen ontving 18,9 procent van de stemmen.
Bekijk de uitreiking van de Loden Leeuw
Meiland: 'Ik ben er heel trots op'
In de categorie reclame met een BN’er won Martien Meiland met 45% van de stemmen, een ruime meerderheid. Kijkers ergeren zich eraan dat de reclame op een avond veel te vaak is te zien: 'Hij zit zo langzamerhand in elk reclameblok met zijn hoge stemmetje en drukke gebaren' en 'Mocht hij winnen dan zal ik de prijsuitreiking ook op mute bekijken.' Meiland zelf is blij met de prijs: 'Ik ben er heel trots op en hij krijgt een plekje naast mijn Televizierring.'
Andy van der Meijde voor TOTO behaalde 25 procent van de stemmen en kwam op de tweede plaats. Paul Haenen behaalde met 16 procent de derde plaats met zijn personages Bob en Emmy voor Pricewise.
De Loden Leeuw wordt elk jaar uitgereikt door Radar. De prijs voor de irritantste reclame is door het programma in het leven geroepen in 2002 en is de tegenhanger van de Gouden Loeki, de prijs voor de beste reclame.