Hartstichting: Overdag verbod op snoepreclame

De overheid moet reclame voor onder meer snoep, frisdrank en snacks die gericht is op kinderen verbieden tussen zeven uur 's morgens en negen uur 's avonds. Dat voorstel doen de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond in een brief aan het kabinet die dinsdag wordt verstuurd. Volgens een woordvoerster van de Hartstichting ondersteunen veel meer organisaties het verzoek.

Het televisieprogramma Netwerk besteedt dinsdag aandacht aan de kwestie. De Hartstichting en de Consumentenbond willen ook dat er een verbod komt op het verstoppen van kleine cadeautjes in, bijvoorbeeld, zakken chips. Ook zouden bekende persoonlijkheden niet meer mogen worden ingezet bij reclames voor ongezond eten en drinken voor kinderen.

De overheid probeert al jaren via afspraken met voedingsbedrijven kinderreclame voor ongezond voedsel aan banden te leggen. ,,Maar in de praktijk verandert er niets'', zegt de woordvoerster van de Hartstichting. De organisatie vindt dat het nu tijd wordt voor stevigere stappen. Steeds meer kinderen zijn veel te dik. Ze lopen grote kans op latere leeftijd ziek te worden en/of voortijdig te sterven.

Bron: ANPGisteren op Netwerk.tv