foodwatch start petitie tegen kindermarketing

Consumentenorganisatie foodwatch begint een petitie tegen kindermarketing op kinderdagverblijven en scholen. In Nederland is geen specifieke wet die reclame daar verbiedt. Met de petitie wil de organisatie het onderwerp op de politieke agenda krijgen, zo heeft foodwatch woensdag laten weten.

Momenteel is het voor voedingsbedrijven mogelijk om onder het mom van educatie toch reclame te maken bij jonge kinderen. Als voorbeeld noemt foodwatch het Smeerdiploma van Blue Band, onderdeel van levensmiddelenconcern Unilever. 'Kinderen leren hun brood smeren en krijgen dan een Smeerdiploma mee naar huis. Daar staat geen reclame op, maar vervolgens worden er wel mailings naar de ouders gestuurd waarin onder meer bordjes en broodtrommeltjes met daarop de merknamen worden aangeboden', aldus een woordvoerster van foodwatch.Transparantie

'Het logo van Blue Band staat niet vermeld op het diploma', benadrukt een woordvoerster van Unilever. 'Kinderen leren spelenderwijs hun boterham met margarine besmeren en krijgen daarna een diploma van de leidster. Een beetje vergelijkbaar met het strikdiploma', vult ze aan. In het kader van de transparantie stuurde Unilever een brief mee met de diploma's waarin stond dat Blue Band de afzender was. Volgens de woordvoerster is in de communicatie over de Smeerdiploma's nooit gerept over bordjes of trommeltjes, en zijn ze ook nooit meegestuurd. Unilever reikt inmiddels overigens de Smeerdiploma's niet meer uit.

Het afgelopen jaar stuurde Unilever het Smeerdiplomapakket naar zo'n 7000 kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Het is vervolgens aan die instellingen zelf of ze er gebruik van maken.Onduidelijke regels

In de Reclamecode voor Voedingsmiddelen staat dat het verboden is reclame te maken voor een voedingsmiddel op onder meer kinderdagverblijven en basisscholen. Uitzondering is 'een voorlichtende reclamecampagne die plaats vindt met instemming van de overheid en/of een andere erkende autoriteit op het terrein van voeding, gezondheid en/of beweging'. Volgens foodwatch is het echter niet helder wat zo'n erkende autoriteit is. 'Daardoor is het voor commerciële bedrijven heel makkelijk om gebruik te maken van de onduidelijkheden in de regels.'De petitie kun je ondertekenen op de website van foodwatch

Bron: ANP