Regels kindermarketing voedsel 'zoethoudertje'

De nieuwe beperkingen voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen zijn slechts een zoethoudertje. Dat vindt de Consumentenbond.

Dinsdag werd de knoop doorgehakt over de beperkingen van de Stichting Reclame Code (SRC). Die houden onder meer in dat er vanaf 1 januari geen reclame meer gemaakt mag worden voor bepaalde voedingsmiddelen richting kinderen tot en met twaalf jaar. Voorheen was dat zeven jaar.

Uitzonderingen

'Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk', vindt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. De Consumentenbond was zelf betrokken bij het tot stand komen van de nieuwe code, maar zegt geen vetorecht te hebben, waardoor de code toch is aangenomen.

Bescherming kinderen niet overlaten aan industrie

De Consumentenbond is van plan de bezwaren voor te leggen aan staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid). Volgens Combée is weer gebleken 'dat je de bescherming van kinderen niet kunt overlaten aan de industrie, die heeft hele andere belangen. Wij zullen daarom nogmaals bij de politiek aandringen op wettelijke maatregelen, de overheid moet snel en daadkrachtig ingrijpen.'

Bron: ANP