'Kinderhelden zetten aan tot ongezond eten'

kind_weegschaal312.jpg

Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Hierdoor kunnen kinderen op jonge leeftijd al flink overgewicht krijgen, waar ze de rest van hun leven last van kunnen houden.

Dit meldt voedselwaakhond foodwatch woensdag op basis van eigen onderzoek.

E-mail aan Gert (van Samson)

Om de 'ongezonde kindermarketing' te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen multimediabedrijf Studio 100, geleid door Gert Verhulst, beter bekend als de baas van televisiehond Samson. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het 'uitlenen' van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap. Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden.

Score rood

Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. 'Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot', stelt foodwatch.

Disney en Efteling verhuren ook kinderidolen

Studio 100 is overigens niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling 'verhuren' hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden, aldus foodwatch.

Bron: ANP