Kinderhelden van verpakking gehaald
De levensmiddelenindustrie gaat het gebruik van kinderhelden op de verpakkingen van biscuitjes, sapjes en andere ongezonde producten aan banden leggen. Op producten voor kinderen onder de zeven jaar mogen helemaal geen kinderidolen meer staan, schrijft De Telegraaf donderdag.
Op snacks voor kinderen tussen zeven en dertien jaar mogen kinderidolen alleen staan als de producten niet te veel vet, suiker of andere ongezonde ingrediënten bevatten. Volgens de krant gaan de meeste Dora-koekjes en Frozen-toetjes volgend jaar al in de ban. De levensmiddelenproducenten zijn na maatschappelijke druk zelf overstag gegaan.
Van Rijn: 'Een goede stap'
Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) noemt het besluit 'een goede stap'. 'Ik vind het belangrijk dat jongeren en hun ouders niet constant geconfronteerd worden met verleidende reclame op ongezonde producten', zegt hij in De Telegraaf.
Regels overheid
Voedselwaakhond foodwatch vindt het ook een stap in de goede richting, maar ziet nog veel liever dat de regels komen van de overheid in plaats van dat de branche zelf iets regelt. 'Nu mogen alleen producten die voldoen aan voedingscriteria van de voedingsindustrie reclame maken met kinderidolen. Maar die regels zijn zo slap dat zelfs sommige ijs, frisdrank en chips als 'gezond' worden beschouwd en er dus reclame gericht op kinderen voor gemaakt kan blijven worden. Dat is absurd. Het bevestigt ons standpunt: de overheid en ouders horen te waken over de gezondheid van kinderen en grenzen te stellen, niet de voedingsindustrie.'
Maatregelen op alle fronten
De FNLI neemt de stap 'omdat we luisteren naar geluiden uit de maatschappij'. Maar, zegt een woordvoerster: 'We geloven niet dat dit het probleem van overgewicht gaat oplossen. Daarvoor zijn maatregelen op alle fronten nodig en ook daar werken we aan mee, met onder meer gezondere kantines en gezondere producten met minder calorieën en zout.'
Bron: ANP MediaWatch / De Telegraaf
Beeld: Foodwatch