Geen kindermarketing meer met blauw Vinkje
Geen kindermarketing meer op verpakkingen van eten en drinken met het blauwe Vinkje. Dat heeft Stichting Ik Kies Bewust (IKB) besloten.
De 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' is er blij mee en hoopt dat de voedingsmiddelenindustrie volgt. Ook hopen ze dat de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) wordt aangepast.
Aanscherping regels
Nu is het zo dat er nog veel ruimte is voor kindermarketing op verpakkingen van frisdrank, chips, koekjes en ijs. Een aanscherping van de voedingscriteria is ook graag wat de alliantie ziet.
Per 1 augustus gaat de nieuwe regeling van kracht en is het niet meer toegestaan om het Vinkje met de blauwe cirkel te combineren met kindermarketing.
De Consumentenbond voert uitgebreid campagne voor kindermarketing. Zo zien ze het Vinkje het liefst verdwijnen en willen ze een einde aan kindermarketing voor ongezonde producten.
Bron: De Consumentenbond