A-merken tonen nog steeds kinderreclame op producten
A-merken gebruiken nog volop vrolijke kinderidolen bij hun producten. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond.
De A-merkfabrikanten negeren daarmee de oproep van staatssecretaris Van Rijn om maatregelen te nemen tegen het gebruik van kinderidolen op de verpakkingen.
Reclamecode voor Voedingsmiddelen
De regels voor kinderreclame zijn opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en opgesteld door de industrie zelf. De regels zijn te slap, vindt de Consumentenbond. Op verpakkingen mag bijvoorbeeld nog wel reclame worden gemaakt, en fabrikanten maken daar gretig gebruik van.
Strengere wetgeving
'A-merkfabrikanten blijven kinderen verleiden met ongezonde producten en weigeren halsstarrig hun slinkse marketingtrucs aan te passen. Daarom pleiten wij voor strenge regelgeving, zodat kinderreclame van álle ongezonde producten verdwijnt', aldus de Consumentenbond.
Bron: Consumentenbond